fredag 27 mars 2009

virkade mellanverk til gardiner

Nu som virkning har blivit så populärt tänkte jag visa ett annat sätt att använda spetsar på. Jag virkar spetsar och monterar dom fast mellan två tygstycken så de blir till fina gardiner. Passar spesiallt bra till köksgardiner tycker jag. Jag har alltid kafégardiner i köksfönstren och med virkade mellanverk kommer mer av solljuset in i köket men de håller fortfarande lika mycket av alla nyfikna blickar ute. Det är ju inte alltid lika kul när folk går förbi utanför fönstret och fölger med på vad hela familjen sitter och äter....
Avsluter man gardinerna med en udd i samma mönster tycker iallafall jag att de får charm och ger en smak av gamla tider.
Detta mellanverket hittade jag i en Allastidning någon gång på 80/90-talet.

Har gjort det samma i olika varianter til långa gardinlängder också, det mjukar upp utseendet i fönstret.

Inga kommentarer: