onsdag 10 juni 2009

virka ett sängöverkast av stjärnor

Hekle et sengeteppe.
Crochet bedspread in white cotton.
  Tänkte visa mitt sängöverkast som jag har virkat av stjärnor, i allt för tunt garn, men jag tycker det var väl värt mödan när jag först var färdig. Överkastet är ju inte så tungt som det hade varit annars. Dessutom kommer mönstret bättre fram når man virkar med tunnare garn. Det tog mig dog 1,5 år att bli färdig, för att inte nämna all den tid som skulle till för att fästa trådarna efteråt. När det gäller handarbete så tycker jag inte att det gör något. Jag virkar ju mest för att ha något att göra framför TV,n på vinterhalvåret ( blir inte så mycket på sommaren.. om det inte regnar..). Dessutom så håller överkastet bättre när det är “kompakt”, virkat/ sydd ihop på många kanter. För mycket “luft” mellan maskorna gör att man lättare riskerar att fastna i någon båge om man f ex ligger uppe på det och när virkningen är så här tät så behövs ju inte något under för att det ska se fint ut.
Jag valde sexkantiga stjärnor till mitt överkast. Jag tycker så mycket om sexkantiga, dom ser mera spännande ut när man virkar ihop dom. Fyrkantiga skapar mer symetri. Smaksak. Det här är mitt andra sängöverkast, det första har en helt annan teknik och det lagade jag tillsammans med mormor ( min stora idol ..). Det tredje överkastet virkade jag av fyrkanter men det ligger hemma på sängen till mamma och pappa, hon fikk det i 60-årspresent. Ska ta bilder nästa gång jag är hemma. Sexkanterna fungerar också som perfekt uddkant når jag skulle fästa tofsar på sidorna.


Har du ett gammalt virkat överkast, var stolt över det. Det er verkligen en klenod som förtjänar all respekt, det har gått åt många timmars arbete för att laga det.
Handle with care.


Mönster HÄR

4 kommentarer:

Merja sa...

Vilket jobb!!
Hade turen och fick ett av svärmor för en massa år sedan. Den är virkar av små åttakantiga bitar med muddar på...eller heter det något annat...?? Såna där upphöjda saker:) Den går oxå i vitt.
Gillade dina tofsar efter kanten!

Jorun sa...

Så mye fint du har heklet!
Nå har jeg satt meg opp som følger av bloggen din... Kom sånn tilfeldig innom bare...

Anonym sa...

Hej!
Vad mycket vackert du har på din sida!
Jag blev väldig intresserad av att göra ett sängöverkast som det du har gjort med sexkanterna.
Finns det nån möjlighet att få mönstret till rutorna?

Anonym sa...

Så himla fint överkast!
Jag är 15 år och har precis börjat virka och sticka och jag tycker att det är jättekul :) Ville bara säga det och du har en jättefin blogg!! /Leia