söndag 11 oktober 2009

Virkade mellanverk till gardiner

 2  31

Så har hösten kommit till oss och trädens blad  börjar ändra färg och långsamt ramlar du ner på backen. Då är det dags att byta gardiner hos mig. Den vita virkade gardinkappan som har hängt i fönstret sen i våras byts ut med vintergardinerna.

Dom här virkade gardinerna har jag lagat av vanligt rutig tyg som jag sydde i fem remsor, varje remsa blev 20 cm bred. Mellan dem har jag sytt in fyra virkade remsor, det går att använda vilket mönster som helst men jag tycker det är kul att teckna mönster själv, det är ju bara att sätta lite kryss på ett rutpapper, så får jag dom så breda som jag vill ha dom. Här blev det någon blomrankor,15 cm breda. Varje gardinlängd är alltså 145 cm och breda nog så jag kan dra för i fönstret.  Nu har jag alltså gardiner som stänger mörkret ute men ändå inte så kompakta att jag känner mig instängd.

4 

Alla mina fönsterbrädor är väl egentligen fyllt upp med Hoya, porslinblommor, men jag har ju en och annan orkidé också, dom er helt underbara när dom blomstrar men det vet ni redan…

5Jag har förresten en kul ampel i fönstret.  Här klänger en Hoya Carnosa, den har jag haft i säkert 15 år i den samma krukan så gissa om den står trångt!! Otroligt nog så håller den ut och blommar med jämna mellanrum. Den har slingrat sig ut och in genom hålen så den är då inte så lätt att ta ner utan att klippa ner den helt. Jag kommer från en gammal gård och där kan man hitta både det ena och andra, men det kan jag visa en annan gång. Nu var det gardinerna.

 

10 kommentarer:

Mia stickar sa...

Så fina gardiner, vad du är kreativ!

Britaiskogen sa...

Oi så fine gardiner du har laga. artig at du har tegna heklemønsteret selv..det er kanskje ikke vanskelig, men du må ha en plan og litt fantasi. Veldig bra!

Reginas Cottage sa...

Hi Mia
Fin gardiner!!! I love the rose crocheted.Have you a pattern for this
crocheted flower lace?
Your orchide have a nice colour.
Ha en fin dag
Klem fra regina

Hobbygåsa sa...

Dette var høstfine vinduer. Lekre gardiner og vakker plante. Det er jo litt kose med høst også da :-)

Jorun sa...

Åå, så nydelige gardiner!

Bestemor Drillo sa...

Å det der var fint Mia! Så mange ideer man snapper opp i blogglandia;)Ha en fin dag! Klem;))

plingan sa...

Så fint du gjort! Måste också byta till lite vintrigare gardiner men har inte fått ändan ur vagnen än :)

Må så gott!
Kram Pernilla

Margrethe sa...

Så flotte gardiner da! Og mønsteret i heklingen ser alldeles nydelig ut. Du er kjempeflink. Har du virkelig laget det selv! Min beundring stiger! Var innom din hageblogg også, og nok en gang nyter jeg bildene dine av blomster. Kjempeflotte.

Åsa! sa...

Så fina gardiner du fixat, du händiga människa :)

Autumn Belle sa...

I think your handicraft and home decoration skills are very good.