lördag 6 mars 2010

Entrådig ull och blocking

1

Eftersom jag var missförnöjd med färgvalet på det här garnet tog jag det av sländan. Kom på att jag skulle se hur det blev att sticka av entrådig ull. Detta på stickor 2,5 mm. Det blir ju väldigt tunnt, precis som jag drömmer om att min garn ska vara, men håller det? När jag stickade denna lilla biten tvinnade ju garnet ihop sig hela tiden, tänkte kanske det blev mer som ett garn om det varit tvättat först. Stickade ju den här lappen utan att ha tvätta garnet först. Går det att tvätta härvor av entrådt garn också eller håller det inte ihop ?

2 

Sen kan man ju fundera på hur många nålar som går åt till att blocka ut en sjal när redan denna lilla pröven behövde så många..

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tvättar mitt entrådiga nyspunna garn, rycker lite försiktigt i den blöta härvan bit för bit, torkar det i en stor frottehandduk och spänner sedan upp det på vindan för torkning ett par dagar. På det viset slipper du även "snurret" när du ska sticka. Good luck!

Uttan sa...

Svar på Din fråga är Vet ej!

Men det ser fint ut och Jag gillar Din sjal i förra inlägget...så fin!

Önskar Dej en Trevlig Helg!
Kram!

Birgitta sa...

Ser att du fått ett bra svar här ovan. Jag tycker det ser fint ut.
Ha en mysig lördagskväll.
Kram Birgitta

promenader på landet sa...

Hej vännen och sååå jättefin din sjal blev! Vad du pysslar och grejar tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina funderingar, Kanske Birgitta i vävstugan vet? Kram Maria

... sa...

Jeg synes fargene var kjempefine her.

Og sjalet ditt i innlegget under her var flott! Et nydelig stykke arbeid, og fine fargesjatteringer.

Ha en fin søndag :)

Malys krok sa...

Takk for kommentar på X! Siden det nå er flere dager siden det innlegget ditt så velger jeg å kommentere her. Da får jeg samtidig si at sjalet ditt er kjempefint og at du er flink til å strikke! God X hadde du og selv om det ikke er en drikk etter min smak.
-Margit-

Hobbygåsa sa...

Dette var lekre farger! Syntes det ble skikkelig fint strikket opp jeg. Jeg har kjøpt et blokkesett, slik at når jeg blokker sjal så bruker jeg lange tynne "pinner" som jeg trer i kantene på sjalet. Etterpå spenner jeg det opp med "nåler" som følger med.