måndag 5 april 2010

Självlärd är fellärd ?

9 

Mitt första försök på tvåändstickning. Självlärd? inte utlärd !! Jag vet för det första att uppläggningen är fel, men jag fick ju trots allt en liten söt kant som av virkade luftmaskor, nästa försök blir med en hjälptråd i en avvikande färg..8

Sen är min stickning inte alls fast och orörlig i sidled, jag hade nämligen garnet i vänster hand, nu har jag förstått varför det är så viktig att ‘slänga’ garnet runt stickan med höger hand, då blir maskorna fastare, tror jeg…7

Sen är jag fullkomligt klar över att jag borde sticka åt bara ett håll, men lat som jag är och eftersom det här skulle vara en provlapp så bytte jag håll var tredje, fjärde varv när tvinningen blev för stram. Det kommer jag inte göra när jag försöker nästa gång.

DSC_0034  

Nu försöker jag bara samla mest möjligt av kunnskap om denna stickteknik, det är inte så mycket på nätet men jag klarade hitta fram till en smart uppfinning för att tvinna upp garnet igen som hade ‘korvat sig’, kankse något jag kan använda min makapär till, om ingengören hjälper mig..

Annars några bra länkar; Krokmaskan, forum Norge 123, ‘ bagateller.tripod’.. Jag ska samla flera som jag hittar. Men jag förstod i det minsta att jag inte ska sticka maskan före och efter jag har stickat en avig.. Det blir nog flera provlappar innan jag börjar med mitt handspunna garn.. Så fick jag förslag till en bok jag kan beställa; http://www.vavkompaniet.se/boecker.html, misstänker att den snart ligger i min brevlåda ;) Till slut så har jag ju också en kurs som jag kan gå hos Husfliden på Strømsø, men det vore verkligen ett nederlag om jag inte skulle klara det här själv - Envis som en gris!! Har nog en starkt misstanke om att jag hamnar där till slut..

5 kommentarer:

Mia stickar sa...

Vill också lära mig tvåändsstickning men jag har inte tagit tag isaken! Lycka till med dina försök!

Nanne sa...

Så flink du er som prøver ut dette på egenhånd. Jeg er sikker på at du klarer dette med ditt pågangsmot. Lykke til!!

Klem Nanne.

Ruth sa...

Hei du og takk for hyggelig kommentar. Og så fant jeg jo din blogg også.

Jeg har sett litt på slik strikking jeg også, men har aldri kommet igang med noe. Jeg skal ha den i bakhodet til neste vinter. Den hjulvispsaken var utrolig lur du. Jeg måtte bort å se på den. Helt fantastisk.

Ha en super uke.

Emilia sa...

Låter avancerat med tvåändstickning - men det ser fint ut!

Ang. min hålmönstrade sjal så använde jag stickor 4 för att få det tillräckligt håligt och luftigt!

Anonym sa...

Hei!

Jeg har også så vidt prøvd litt tvebandstrikking. Kjøpte garn som er z-tvunnet hos Husfliden i Drammen. Skal forresten på strikke-kafe der i dag, torsdag. Det er siste før sommeren :-)