måndag 26 juli 2010

Glassdesserten..

 grapefrukt

Jag kunde inte gärna ta fram kameran när jag serverade gästerna efterrätten, synd för den blev verkligen knall!! Nu har jag aldrig klarat hålla mig slaviskt till recept och jag blev tvungen att göra min egna lilla sås som försök. Jag är klar över att det stod apelsin i receptet men lite mer smak kan ju vara spännande.. färdig sås

Grapefruktsåsen:

Strimlat, rivet skal från den tvättade grapefrukten blev kokat ned tillsammans med 1,5 dl vatten och 1 dl socker. Silade inte blandningen och kokade inte två gånger som det stod utan hade upp fruktköttet i det samma vattnet och tillsatte ytterligare 2 dl socker. Försökte först med 1 dl men då var såsen fortfarande allt för besk. 2 dl och kokt ner till ca hälften blev den spännande söt och besk.. Silade/ passerade blandingen genom ett durkslag. Hällt över i såssnipan tjocknade den när den kallnade. Det skulle också vara konjak i men den hade inte jag, det ska jag försöka nästa gång..

färdig sås

Balsamicosåsen;

Den blev inte kokt ner med kraftigt rödvin men med outspädd röda krusbärsaft i stället. I orginalet skulle det ju vara glass av både röda vinbär och krusbär så jag tyckte det var en kul variant. Tog 1 dl Balsamico tillsammans med 1 dl röda krusbärssaft och hade i 1 dl socker. Jättegott, men jag skulle ha låtit den koka ner ännu mera, den skulle ju ringlas över min grapefruktsås men den flöt liksom ut i den. Eftersom jag hade fryst glassen i en fyrkantig plastboks (avlång) så kunde det hela serveras i glass skivor som jag la uppå grapefrukten och sedan ringlade ut Balsamico över..

vinbär

Kommentarer ? Jo, familjen som är vana med mors lite smakfulla sammansättningar tyckte det hela blev kanongott. Ena parten av gästerna sa att det smakade som en restaurangdessert och åt upp, men den andra sa bara att det var allt för beskt och surt och lät vara att äta upp den. Om man bara åt av vinbärsglassen så var den frisk, lite småsur men tillsammans med grapefruktsåsen framstod den plötsligt som mycket söt. På en skala från 1-10 fick desserten betyg 8 av gamlefar. Pass er, kommande matgäster, denna kommer på menyen igen ;)

Glassreceptet finner man HÄR ,och  jag lagade 1,5 liter glass.

3 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hej vännen vad go´ du är som lägger ut lite sommar efterrätter, både såsen och glassen verkar jättegott! Ska provas framöver! Ha det så bra kram från Maria

Nanne sa...

Dette hørtes riktig smakfullt og spennende ut. Artig med nye smaksammensetninger.

Åsa! sa...

Så spännande! Tänk om jag skulle testa det på min familj...