fredag 10 september 2010

Drottningpaj - tröst för sötmonsar..

gula och röda hallon  Drottningpaj, ja det måste ju bli det när man blandar Hallon och Blåbär. Heter det inte drottningsylt kanske.. Idag, hemkommen efter en jobbig vecka, äntligen fredag! så hade jag valet mellan att lägga mig i soffan framför TV.n eller komma mig ut i trädgården en tur. Jag valde sistnämda alternativ. Där ute i köksträdgården hänger det fortfarande några stackars hallon kvar på buskarna, både röda och gula. Nu måste det väl i varj fall snart vara slut. Och så har jag ju sett hur mina blåbärsbuskar byter färg, från vita bär till blå. Nu har jag ju gått någon vecka och ätit en näve då och då av dom, men jag tänkte jag amerikanska blåbärskulle plocka in dom idag och göra något som hela familjen kan äta av. Valet föll på björnbärspajsreceptet från ifjol. Iår har jag inga björnbär, dom frös i vintras, men jag tycker mig komma ihåg hur god den pajen var. Men jag har som vanligt svårt att följa recept, går alltid mina egna förbättringsförsök, så också den här gången, och då är det inte bara björnbären jag tänker på..

Alltså; ställ in ugnen på 180 grader og smörj en form.  1 ägg ska vispas pösigt, medans man smälter 100 g smör tillsammans med ½ dl brun farin +  ½ dl sirap. Låt det stå och svalna lite medans man blandar alla torra ingredienser;

2½ dl vetemjöl

1½ dl socker

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

 

Bären, så där ca 5 dl,  ska blandas med 2 msk socker +2 msk potatismjöl

Min smet ser verkligen ut som en kolasmet, det var det som var tanken. (egentligen ska det vara 2½ dl socker, ingen brun farin eller sirap). Hela den kladdiga smeten slås ut i den smorda formen, men en rund form med löstagbara kanter är inte så lätt när man lagar dubbel sats, och bärblandningen slås över det hela.

Så medan kakan står i ugnen och godgör sig i 40 minuter kan man ju äta middagen, så är man inte så skrubbsulten när det är dags att smaka desserten.

Men trots att vi ätit middag först var fotografen så ivrig på sötsakerna att kameran DSC_0038skälvde när bilden skulle tas. Och, en stor bit hamnade upp i dessertskålen tillsammans med en kula vaniljglass. Utlåtande? God! men otroligt söt och mäktig. Orkade inte mer än hälften av det jag öste på, men vad gör det? Jag var i sockerhimlen :)

 

Till mitt försvar måste jag bara få lov att påpeka att dagen började inte direkt i sus och dus. När jag skulle åka hemifrån amerikansk blåbärsbuskei all hast till ett möte i morse så var min lilla Polo så där konstig, den skramlade och ratten gjorde inte helt som jag ville. Ca 500 meter hemifrån kunde jag bara konstatera  - just det, punka! Nå sover min vän tryggt och gott över helgen på verkstad, felinställning på något hade gjort att däcket var helt utslitet. Så bilen är på konvalesens, jag tröstäter och tänker på hur tom min plånbok kommer att bli på måndag :(

Så nu blir det väl lika väl till att jag inta en vågrät kroppshållning, finna fram stickningen och slötitta lite på TV tills jag somnar. Fredagskvällar är härliga! 

2 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Låter som en riktigt skön fredagskväll och vilken smarrig paj!

Birgitta sa...

Pajen ser så himla god ut. Trpkigt med punka, men du ska se att det ordnar sej.
Önskar dej en skön helg.
Kram Birgitta