fredag 1 oktober 2010

Får i kål efter ett svenskt huvud..

 DSC_0017

Här i Norge härjar får-i-kål tider. Varje höst lagas det ofantliga mängder av kålsoppa, eller mer som gryta då. Så jag ska ju inte vara sämre tänkte jag, går ju här hemma och såna långkok klarar sig ju bra självt på spisen. Sagt och gjort, finner fram min härliga kOKUMSGRYTA från 30-talet, vilken underbar järngryta det är förresten. Den fick min mormor i bröllopspresent och nu är den här ( för den är den största av mammas gamla grytor och jag har nu den största familjen ;) I varje fall, jag sände mannen efter vitkål och fläsklägg, kokt, saltet svineknokkel, för något som jag inte klarar till trots alla år här är just fårkött! Tänkte det gick bra med en svensk variant.

Ser riktigt gammaldags och gott ut, inte sant. Serverad med kokt potatis och lingonsylt. Här skulle det njutas efter gamla husmorstakter igår kväll. Men herregud, det var värre än stekt salt sill ( spekesild) för detta blev som att äta direkt ur saltskålen :(

Goda miner runt middagsbordet alltså och resterna ligger fint i soptunnan för grönavfall. Tror egentligen inte änns rottorna orkar äta all den salten..

Sån kan det gå !!

12 kommentarer:

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jeg måtte bare le jeg. Trodde faktisk det skulle bli godt med salt knoke. Men det kan vel kanskje bli for mye av det gode også da ;) Bedre lykke neste gang. Og god helg!

Mimmi Hek sa...

Inte lätt när saltkaret slinter. Bättre lycka nästa gång.

Mimmi Hek sa...

Inte lätt när saltkaret slinter. Bättre lycka nästa gång.

Anonym sa...

himmel og hav det der har jeg også gjort!! du har fått knoke som skal vannes først!!

vi pleier å spise saltkjøtt med kålrotslåda og kokt potet. Sist skulle jeg handle inn og jeg glemte å spørre om den var kokeklar..

trodde vi skulle dø!! ramsalt var det..

fårekjøtt.. jeg er veldig glad i det:) men når andre spiser pinnekjøtt til jul.. da spiser vi
finsk juleskinke med ALLE låder til :))

men denne helgen skal jeg prøve smuldrepaien din :))

god helg.. klem fra mæ

Helena sa...

Det var ju snällt av familjen att inte klaga, det hade min gjort. Man lär så länge man lever. Trevlig helg.

Uttan sa...

Ja Du det blir inte alltid som man tänkt...
Har precis sådan stekgryta jag också men med grön kant, de är så bra och maten blir suveränt god i den ;)

Trevlig Helg!
Kram!

Jorun sa...

Ja jeg har inntrykk av at alle spiser fårikål i Norge nå, og jeg blir sulten av å lese om alle fårikålgrytene jeg... Her er det dessverre for varmt til slik mat ennå, men når det ikke er så varmt lenger så får jeg lage det jeg og.

... sa...

Mia, så fint garnet ble med farge fra rødbeter :)
Alun selges på apotek i Norge, men det er dyrt. Kjøp heller i Sverige til en brøkdel av prisen.

Artig fårikål historie :)

Bente`s Hobbyrom sa...

Hahahaha salt knoke er grusomt....når den ikke er vannet ut...Lykke til neste gang :0) Så lekkert det garnet ble når du farget med rødbeter ;0))

Nanne sa...

Uff da, du har en godt oppdratt familie. Forstår godt at resten gikk i søppelbøtta selv om dette er stikk i strid med mitt innlegg i dag....
Bedre lykke neste gang...

Nanne sa...

Takk for en lang og flott kommentar til bloggen min. Dette må du lage som et innlegg, mange gode tips. og ja, jeg har lært meg nå å skive opp brødet.

Meta sa...

Hej gumman !
Gryta nummer två i storlek användes i lördags i Sverige. Det finns inget som går upp mot dessa stora grytor. Kom i håg och spola under rinnande vatten nästa gång så blir det mycket godare.
Kram mamma