torsdag 7 oktober 2010

Så lärde jag mig något nytt idag också :)

Underbara YouTube och alla er som lägger ut video där. Tack för att ni finns! Nu har jag läst uttrycket ‘Navajo ply’ så många gånger på olika spinnsidor men aldrig förstått vad dom snackar om. Så läste jag åter en gång om en som gjort det, men hon skrev också att det blev som en typ tretrådsgarn. Alarm! Interesset vaknade direkt. Bara att leta efter undervisning på YouTube alltså, det är inte gränser på vad man kan lära sig av dom här videosnuttarna. Här kommer min tutor som jag såg på;

Så efter att jag tittat på den här så var det väl bara att försöka. En timmes spinning med sländan gav mig en tråd att starta med i varje fall.  Detta var då inte så svårt. Lindande upp garnet runt mina fingrar och började fingervirka, lätt som en plätt faktiskt. Med lite träning så blir det kanske till och med bra. Jag måste bara komma ihåg att tvinna det entrådiga garnet ännu mer än det jag gjorde.

Så ett litet stickprov, stickor 5,0 mm. 20 maskor. Inte räcker det långt, 7 gram alltså, men garnet är lättstickat och resultatet mjukt. Någongång, när jag har gott om tid, så blir det kanske en tröja.. Just nu sitter jag bara stolt – jag kan!!

 

6 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Impad! Jag tycker det är skitsvårt att navajoplya på slända men du verkar klara det finfint!

Åsa! sa...

Visst är you tube fantastiskt!

Mimmi Hek sa...

Visst är det roligt att lära nya saker!

Anonym sa...

Klar du kan! Men det kan ikke være enkelt på håndtein... Lettere på rokken, du får komme en tur og prøve!!

Tigris Predikantan sa...

Alltid roligt när man får se att man faktiskt kan lära sig nytt ... fortfarande! *ler*

Jorun sa...

Hmm... jeg har såvidt forsøkt meg, men syntes det ble for vanskelig...

Når det gjelder det grønne mohairgarnet, så har det ikke noe "magebelte", så jeg vet ikke hva det er for et garn. Jeg fikk det tilsendt fra Norge, men jeg vet at damen som sendte meg det hadde kjøpt garn i Danmark... Så det er en mulighet for at garnet er dansk.