fredag 29 oktober 2010

Tvåändstickning..

Mitt första lilla försök med eget garn, Z-spunnet med stickor 4,5mm. La upp 96 maskor, man kan fundera vad man tänker på . Blev tvungen att maska av till 80 för vantarna hade blivit alldeles för breda.  Det blev inte alls bra. Oansett så fick jag ju öva mig och nu sitter den femte stickan som gjuten i höger hand och trilskas inte alls lika mycket längre..

Därför drog jag ur dom och började på nytt igår kväll. La upp 80 maskor, det blev lagom brett för mina händer. Hade både ett mörkare och ett mer rostfärgat garn från mina försök med Kool Aid. Men, det viste sig ganska fort att kontrasten var för liten, bortslängt faktiskt, så jag fortsätter med vitt. Tvingas nog spinna mer garn..

Kom underfund med att det går mycket lättare att snurra tillbaka garnet om jag la bägge nystan i en plastpåse som fint kan hänga ner mot golvet. Då kan jag ju sticka ett helt varv utan att det börjar trassla sig för mycket. Och nog går det lättare med garn spunnet åt det här hållet. Baksidan ser också riktig ut, tror jag. Det vita garnet är dessvärre lite tjockare för jag har ännu inte fått det lika tunnt på rocken som på sländan, men det kommer nog det också.

Nu återstår det att lära mig flätor. Men dom här vantarna kan ju bli randiga annars så får det bli flätor på nästa par, om det någonsin blir några. Nu ska jag först klara knåpa ihop dom här.. och det här var så kul så nu sätter jag mig lite igen !

5 kommentarer:

Mona sa...

Visst blir det fint! Men det är ganska jobbigt. Jag lärde mig också tvåändsstickning för en par år sen, och gjorde ett par pulsvärmare, men mer har det inte blivit. Det går lite för långsamt för att jag skall tycka det är roligt. Jag tycker man får samma effekt (från räta sidan) med att sticka med två trådar vanligt. Men som sagt, aviga sidan blir inte lika fin.
Ha det så bra! Kram, Mona

Mia stickar sa...

Vad duktig du är, kan både spinna och tvåändssticka!

Turid Holm Flaa sa...

Hei, så spennende at du også på med tvebandsstrikking. Fine farger, er fint med litt kontraster. Er ikke helt fornøyd med at jeg selv valgte grått og hvitt. Lurt med den plastposen. Jeg er ferdig med en vott, vet ikke helt om jeg ser fram til å begynne på neste. Husker knapt hvordan man legger opp, med pyntekant.

God helg og lykke til videre med arbeidet. Fint blir det :-)

Mimmi Hek sa...

Har just undrat hur det gått med din tvåändstickning. Kanske något jag får för mej att prova en dag.

BiZen sa...

Du är duktig du!
Ser verkligen fint ut. Tänk att få sticka av egenspunnet garn!
Undrar när jag ska komma igång med tvåändsstickning, garnet bara ligger och väntar........
Skön stickhelg! //BiZen