tisdag 5 oktober 2010

Underbara, användbara fläderbuske !

 sambucus nigra  fläderbär

Idag plockades det in fläderbär här i huset, inte för att laga saft, det använder jag blommorna till men till garnfärning.

88 gram vit shetlandsull

Ivrig med min slända har jag äntligen fått ihop 88 gram till. Denna gången är det Z-tvinnat garn, förra var ju vid närmare ögonsyn faktiskt S- tvinnat dessvärre. Undrar om man kan blanda dom två tvinningarna i en stickning? Går det?

Kokade upp rensade fläderbär med lite vatten i en kastrull i en timme. Så var det garnet som gick ner i det uppkokta ättiksvattnet och sedan efter att det fått rinna av åkte över i den silade fläderbärsaften. Där fick garnhärvan ligga i en timme och sjuda. Jag vet det ska hållas i 90 grader men jag saknar termometer. Egentligen saknar jag det mesta, allt annat än iver och intresset faktiskt.

Hängde först garnet över kranen så det mesta överflödet av saften fick rinna av innan jag skölje garnet i två omgångar diskvatten. Det sista sköljvattnet hade jag också lite ättika i och det blöder inte längre. Med andra ord så inbillar jag mig att garnets färg okså tåler en tvätt senare.

Det blev lite olika färger på bilderna. När garnet ligger vid sidan av den vita ullhärvan ser det mest rosa ut men det är mera blått i färgen. Läste någonstanns att man ska ha koksalt ner i betvattnat med alun så får färgen en mer syrenlila ton i stället för den mer purpuraktiga färgen jag fick. Nu tror jag kanske det kommer en liten alunleverans från Sverige om någon dagar.. hoppas, för jag har mer bär på lager, bara jag hinner spinna garnet. Det är ju nu en gång så att det inte går så fort på sländan.

Så här ligger mina växtfärgade garner. Lök, rödbeta och nu fläder. Gissa om jag är fantastisk stolt och förälskad. Undrar om jag någonsin har hjärta att laga något av detta..

( bakom komposten ligger det några rötter av rabarber som jag inte fick plats med, kan det vara något kanske..)

7 kommentarer:

Nanne sa...

Så flott dette ble, og så naturlig på alle måter. Du må veve deg et veggteppe med dette flotte garnet. Lykke til!

Anta sa...

Så fina färger det blev.

Ingela sa...

Kul är det att växtfärga. Lika spännande varje gång att se vilken färg och nyans det blev. Inte sällan bjuds man på en överraskning;-)

Mimmi Hek sa...

Vilka vackra garner!

Call design sa...

Fläder är gott att dricka, inte visste jag att det gick att färga av det likaså. Blev en så fin färg av fläderbären!

... sa...

Fargen ble nydelig, Mia!
Jeg har ikke prøvd å farge med bær. I år er det bare et par-tre bærklaser på hyllen min, men kanskje neste år.
Men rødbeter er jo å få tak i, jeg skal jammen kjøpe med meg noen fra butikken og prøve å farge med dem jeg også.

Ha en flott dag :)

Bodil sa...

Wow, så nydelege fargar, og så spennande å farga garnet sjølv :) Du er kjempeflink. Strikk noko til deg sjølv av dette flotte garnet :)