torsdag 16 december 2010

Färger mot svart..

Ja da, jag har spunnit idag också. Det var helt tomt i huset när jag kom hem efter jobbet idag. Vilken arbetsam eftermiddag jag har haft förresten, jobbade dom sista 3,5 timme på IKEA, inhandlade till det nya kontoret tillsammans med chefen. Jobbigare avslutning kan man ju ha av en arbetsdag, inte att det var direkt tomt på varuhuset heller, men.. Grabbarna har åkt till London på långhelg så det är bara gamlefar och jag. Jag behövde alltså inte änns laga middag. Kan man som utlandsvensk vara på IKEA utan att klämma i sig köttbullar med brun gräddsås? Nej, tro mig, genom mina 20 år i exil så har jag ännu inte klarat mottstå den middagen. Så ikväll blev det 64 gram/ 137,5 meter (215 m/hg – worsted). Åter en gång den färgade grå skottska ullen.. Spinnrocken gnisslade  och klagade värre än någonsin ikväll men ingengören som tröttnade på oljuden hjälpte mig så nu är gångjärnen på trampan oljade och den går som en dans igen.

Ta bilder mot svart bakgrund fick jag tips om och det ända svarta jag hittade var spisen. Nu ser ju faktiskt garnets färger ut som i verkligheten. Bara en ynklig liten vecka kvar till julafton, borde jag snart få panik ??

10 kommentarer:

Helena sa...

Jag ryser på att gå på IKEA nu i jultider. Huvale...
garnet blir fint, ser så luftigt ut.

Unknown sa...

Flott garn =) Virkelig lekkert når du fikk sort bakgrunn.

Mia stickar sa...

Så fina färger! Va smart att fota mot svart. Ja min slända han gnisslar ju ialla fall inte.....

Tigris Predikantan sa...

Vill önska dig en trevlig helg!
PS. Glöm inte min utlottning! DS

Anonym sa...

Så flotte farger! Nydelig garn :-)

Mimmi Hek sa...

Härliga färger! Strunta i paniken, gör det du tycker är skoj.
Ha en skön helg.
Kram

Åsa! sa...

Nej, nej! Ingen julpanik!
Garnet är verkligen vackert Mia, varma harmoniska färger!

Malgorzata Ingstad sa...

Takk for trøsten Mia - det er som musikk i mine ører: småsko!
Men fargen på garnet inngår presis min skala!

fale artut sa...

Kabeltvinnat, det tar tid men man kan få härliga färgeffekter när man lär sig att utnyttja tekniken! Starkt garn, passar super till sockar, man får dock spinna tunt garn eftersom det är fyra trådar.
Man spinner alltså fyra trådar åt ett och samma håll, eller två rullar med mycket garn. Det beror ju på hur mycket man skall göra och vilka färger man vill ha!
Så tvinnar man två trådar åt andra hållet, och gör sedan likadant med två trådar till.
SEDAN HÄNDER DET!
Man tvinnar de två tvåtrådiga garnerna tillsammans, ÅT SAMMA HÅLL SOM MAN SPANN DEM! Det blir ett speciellt garn!

Uttan sa...

Underbara färger.

Ja i dag har Vi Litet julbord för barnen här så jag har en Jansson i ugnen.
Vad är speciellt i Norge jag har fått för Mej att den julmaten är liksom våran eller??? berätta!

Ha en riktigt bra dag!Här vräker snön ner i dag också...

Kram!