tisdag 8 februari 2011

Nu mamma, är jag igång igen..


I mars för två år sedan startade jag den här bloggen och i mars för två år sedan lät jag penslarna ligga. Konstigt hur interressen kommer och går. Men nu mamma, har jag till slut tagit fram dom igen! Det var ju faktiskt riktigt kul att känna doften av terpentin riva in i näsan igen, sån som jag egentligen har längtat efter detta!
Jag har varit ledig idag, nåja ledig, det blev en del jobb telefoner.. Men i eftermiddag drog jag undan allt som stod där framför staffeliet och bestämde mig. Har jag bara börjat så blir det kanske färdigt.. En snabb akrylskiss och ut med fixativ. Sprayen är så stark så det är bäst ute.. Men först ute lät jag mig avledas av boden med övervintrade sommarblomster..

Men oljan kom fram till slut! En första sittning med modellen. Skissen av fotografiet fungerade inte helt (och inte kamera med blixt ikväll heller, det glänser sån om färgen…) men nu börjar det ta form. Oändliga, njutbara timmar framför mig i trans alltså. Är det något som sätter mig i FLYT (okänd med uttrycket? läs mera här) så är det just detta. Nu skulle jag gärna haft två veckor semester…

Ja då, modellen är nog inte helt lik, och inte kommer den att bli det heller. Fotogtafier är fotografier, målning är målning. Jag tänker använda min ‘konstnärliga frihet’ men helt sedan jag tog det här fotot har jag varit förälskad i den platta, stora bondbönans mjuka färger mot den lilla, gröna ärtan i förgrunden.
Är det inte skönt med alla hobby’s, går man trött på en kan man fortsätta med nästa..
Vad gör du för att flyta ?

9 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Olika handarbete är flyt för mej. Jag är lite som du, håller på med en sak tills jag tröttnar och startar på nåt annat med fullfart. Känns ibland som om det inte finns något lagom.

plingan sa...

Jag gillar också att skapa på olika sätt. Ibland är det trädgård, ibland måla, scrappa, pyssla, sy... Många projekt blir liggande halvfärdiga och så kan det dröja en evighet innan jag fortsätter på dom igen.
Ha det!

Nanne sa...

Så bra at du har funnet fram malersakene igjen. Skjønner godt at du kommer i flyt opplevelse når du jobber med dette. Selv kommer jeg i flyt når jeg leser en spennende bok, oppslukt av mine hjerter eller rett og slett har det fantastisk hyggelig med gode venner.

LisaMatilda sa...

En sorts flyt kände jag när jag höll på att släktforska för en del år sedan. Att "gräva" sig ner bland sina rötter gav den känslan! Ett gammalt intresse som det kanske är dax att återuppta...?

Lilli sa...

Så fint det blir :) Motivet på den översta tavlan påminner om garnnystan, eller hur? Och jag måste säga att tröjan "..som är ett helt grönsaksland.." verkligen är superfin!! Jättefina färger och snygg modell! Ha det gott!

Anna - stickande trädgårdsstudent sa...

Tack för kommentaren på min näverstickning!

Det ursprungliga mönstret till en trekantig sjal kommer från queenmudd.blogspot.com, på hennes blogg kan du kanske hitta det?

Det är faktiskt så att varje ruta stickas för sig själv, hur otroligt det än låter. Jag stickar ungefär 8 rutor i timmen, 1 ruta = 16 varv x 8 maskor. En sjal tar i timmar nästan 1,5 arbetsvecka att sticka!

Men det är jätteroligt och effektfullt, så det är bara att ge sig in i näverstickningsträsket!

Åsa! sa...

Så duktig du är med dina händer Mia, var rädd om den gåvan!

Emelie sa...

så häftigt :)
flow (som jag kallar det :) tror jag är det som händer när jag är ute och leker med kameran i naturen, eller när jag inspekterar växter...och plockar murklor! :) att plocka murklor är något som jag i princip har nedräkning till varenda vår :)

ha en trevlig dag :)

Bente sa...

Hei!
Tusen takk for din hilsen i min blogg!

Jeg var inne og kikket på dette om å flyte, og det jeg gjør for å flyte, er hagearbeide. Da bare flyr timene, og jeg blir hverken sulten eller kald, uansett vær.

I morgen er det en ny helg, og jeg benytter anledningen til å ønske deg en fin helg.

Klem fra Bente