torsdag 27 oktober 2011

Och så, hur stickar man den attans hälen…

Sticka sockor är väl lätt som en plätt. Helt till man kommer till hälen. Undrar hur många vi är som första gången kliade oss i huvudet och tänkte “hur tusan gör man det nu då??” Så här gör i varje fall jag det..

Först stickar jag hällappen (baksidan av hälen) över sticka 1+4, alltså hälften av maskorna på skaftet. Jag stickar lika många varv som jag har maskor på stickan, d v s att jag stickar över alla maskorna på en sticka i stället för två). Mina sockor har 40 maskor, alltså stickar jag 20 varv. Man ska inte sticka den första maskan på varvet, den ska bara lyftas över till den nya stickan, då får man en fin kant som ser ut som virkade luftmaskor. Jag slutar i mitten på sista varvet (alltså efter 10 maskor) på rätsidan.

Från mitten stickar jag dom första 6 maskorna, lyfter den 7.e och stickar den 8.e (vändmaskan). Så gör jag det samma på avigsidan, men då lyfter jag vändmaskan, stickar den 2.a (den som jag lyfte av på förra varv) och vidare tills jag kommer två maskor från slutet, lyfter en och stickar en vridmaska. För varje varv stickar jag alltså två maskor mindre.

Stickar jag med grovt garn som här brukar jag stoppa/ spara dom mittersta fyra maskorna. Har jag tunnare garn slutar jag med 6/8 maskor i mitten. När jag kommit så långt börjar jag sticka ihop hälen igen. Sticka den första av dom två maskorna, lyft den 2.a och sticka en maska (vändmaskarn) och gör det samma på avigsidan. Sticka fram och tillbaka tills det bara är en maska kvar i varje sida som man inte tagit med. Alltså första biten av hälen när varven blir kortare vänder man i jämna tal maskor, andra gången när varven blir längre vänder man i uddatal. (låter svårare än vad det är !!)

Nu har hälen fått en naturlig rundning och passform. Den här hälen blir alltså inte fyrkantig utan mer som en trekant eller en liten “mössa”.

Så ska maskorna på sidan plockas upp..

Plocka upp en maska i varje vändmaska (ögla/luftmaska…) på sidan, hos mig 10 m för jag stickade ju 20 varv. Dom här tio maskorna + dom tio från hälen ska vara på samma sticka. Nu har jag alltså två stickor med vardera 10 maskor (som jag inte stickat längre än skaftet) och två stickor med vardera tjugo maskor (hälen).

Nu ska dom extra 10 maskorna ‘maskas av’ till en kil. ( Maska av, eller tar ihop är säkert ett bättre ord, betyder att man stickar ihop två maskor till en, alltså tar stickan genom två maskor från förra varv och drar garnet genom bägge samtidigt när man stickar det nya varvet). Gör det på varannat varv tills alla tio extramaskor är borta. 

Om man ska maska av i bägge sidor av kilen  eller bara den ena sidan är en smaksak och har säkert något att göra med höjden på vristen och passform till den som ska ha sockan. Jag brukar maska av på bägge sidor av kilen  när jag stickar med tjockare garn för då sitter sockan bäst på min fot utan veck på vristen men det ‘riktiga’ är väl att bara göra det på den sidan av kilen som är upp.

Så, många vägar leder till Rom och det finns många sätt att sticka hälar på..

2 kommentarer:

Anonym sa...

aha.. du strikker kilehel.. har leita etter det på nettet.. det skal jeg prøve neste gang..

ha ei fin helg : )

Bente`s Hobbyrom sa...

Så herlig , har samme problemet hver gang jeg også :) Men nå strikker jeg bare russesokker og den hælen er lett å huske hver gang. Flotte sokker , klem fra Bente :O)