söndag 20 november 2011

Bortslängd söndag (och tyg..)

Ja då, hon vet det. Julmaten har redan satt sig runt midjan och baktill, det gjorde den för minst tio år sedan faktiskt.. så mamma, du behöver inte baka sju sorters kakor åt mig…

Men idag skulle jag alltså göra något åt mitt berg av tyg som ligger på kontoret, måste nog kalla det berg för efter mina två turer på semestern blev det en del (alla kuddar är inte färdigsydda dom heller..) Så idag var det brunt plyschaktigt tyg som kom fram på köksbordet och blev tillklippt. Här skulle lagas en enkel tunika efter mönster ‘easy’. Lätt som en plätt alltså, om nu bara symaskin hade varit lite snällare med mig. Min overlock ville helt enkelt inte, hur många svordomar jag än kom med så trasslade tråden till sig och måste träs på nytt. Grrr… när jag äntligen för en gångs skull vaknade tidigt och hade hela dagen framför mig, skulle ju sy massor idag!

Till slut ger man upp och syr ihop med först smal sicksack (o,5/3 mm) och kastar över sömmarna med lite bredare sicksack (3/3 mm)… men det kom jag på efter många timmars tandagnissla.. Vilken söndag! Vad var det som egentligen var fel på inställningen? Undertråden? Övertråden? Pressarfoten? Sömmerskan? Jag tyckte jag försökte med precis allt, till och med dammade ur spolhuset!!

 

 

Lusten var kanske inte helt på min sida den heller om sant ska sägas men jag tyckte ju jag var tvungen att använda dagen till något förnuftig. Nu inser jag nog att det mest förnuftiga nog hade varit en tur in i duschen och sedan ingenting, detta är helt enkelt inte min dag (hm, när är det det??)

Men nu är det i varje fall kväll och jag ska få krypa upp i soffakroken och dra något gammalt över mig. Eller nytt då, för oansett utseende och resultat så är den förbaskad skön… så det så!

DSC_0006

För att fylla ut med något charmigt till slut slänger jag med Chico, man kan ju undra vad han tänker på när han ser såna tokiga kärringar..

Nej, det är inte våran, men ofta på besøk..

7 kommentarer:

Lisa sa...

Ha ha ha haaa! Jag skrattar högt här i soffan! Trilskande symaskiner är definitivt en källa till psykbryt. Jag har en själv som kan få mig att koka. Nu blev din tunika jättefin, jag gillar verkligen färgen. Minsann om jag inte ser på bilderna att du skrattar också. Slutsatsen blir att det trots allt varit en bra dag = )
Ha det så gott på sofflocket och mys på i din nya skapelse!

Kramixen, Lisa

Åsa! sa...

Symaskiner är helvetesmaskiner! Mamma och jag delar symaskin och hon (mamma alltså) säger att symaskinen är SÅÅÅ BRA!!! Jag fattar ingenting, för jag tycker det krånglar jämt när jag har den i min vård...

Undrar vad det kan bero på ;)

Mia stickar sa...

Symaskiner som krånglar kan man slänga ut genom fönstret (datoror likaså!). Fin blev den och den där lilla spetsen i kanten gav som det lilla extra1

Mimmi sa...

Tunikan blev fin även om det emellanåt kostade dej det goda humöret. Fast jag ser nog att du skrattar på en bild. Mys på i din nya stass.
Kram

Birgitta sa...

Vissa dagar är bara sådana. Fast jag tycker tunikan ser fin och skön ut. Mys i soffan du och unna dej lite ledigt.
Så fin vovve.
Kram Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Usch ja, att sy.....nej, det får allt bli bara raka vanliga sömmar numera för min del. Det där med overlock har jag ingen aning om jag har ens en gång. Om jag vill veta tror jag att jag måste sätta in en cd i datorn och nu är vi redan inne på överkurs.
Jag tyckte du blev fin och jag älskar färgen och materialet och vovven ska vi ju inte tala om!
Agneta kram

Anonym sa...

er det noen trøst når jeg sier at jeg ikke syr fordi undertråden alltid ligger som rene løkkeskriften på baksiden av alt jeg syr ?

du har i det minste fått en steike flott tunika ! og det stoffet så herlig ut ! godt jobba !!

kos dæ med 7 sorter.. livet er for kort til å spise kun peppernøtter : ))