onsdag 23 november 2011

Var är alla små skolungar??

Ja, varför kommer det inte små skolbarn som vill sälja jultidningar här? Min man har sagt det var vanligt när han var liten här i Norge också, men var är dom nu? Hos oss hadde dom fått sålt massor. Är det en sak som jag inte klarar motstå så är det dom här jultidningarna, det första lilla tecken hos oss på att julen närmar sig.. Det kommer nog bli många flera redan innan Lucia.. Jag undrar om det är just dom barndomsminnena när man gick runt och sålde såna här häften som gör att jag har en egen känsla av jul när jag ser dom, eller är det julafton hemma, som alltid började med att mamma natten innan hade pyntat till jul och lagt fram jultidningarna, frukt och nötter i salen, vilken tur att jag och mina bröder inte hade samma favoriter för då hade det säkert blivit slagsmål. Ja, ja, nu är jag 45 år och gör som jag vill!! så därför kommer dom här tidningarna med hem nästan varje gång jag är på affär’n och handlar, helt från nu fram till jul (och då kan jag läsa dom svenska..) känner hur det långsamt infinner sig en känsla av mys, så många andra förberedelser har jag fortfarande inte tänkt på.. men det kommer nog, ska bara läsa färdigt först…sen ska jag.. alltså, det är ingen vits att stressa..

8 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

Juleheftene var helt nødvendige da jeg var lita jente for en menneskealder siden! Min bror og jeg fikk hvert vårt hefte tidlig på Juleaften når foreldrene dro med hest, slede og dombjeller til siste tur til handelsmannen!
Da var det Jul!
Ha en fin advent Mia! Klem!

Ann-Sofie sa...

Hej Mia!

Med tanke på din citronfråga -Nej, citrusar har inga viloperioder. De sätter blommor och frukt året runt, och de gillar att vara på fönsterkarmen. Men man måste göda dem mer än andra växter, annars får de bula fläckar på bladen, som du kan ana på mina bilder.

Ha det gott!
(eller kanske bara "Ha det")
//Ann-Sofie

Anonym sa...

for noen flotte minner du har !!

vi hadde også sånne juleblader.. Knoll og Tott, Finnbeck og Fia og Stomperud.. men det var aldri noen som solgte på døren.. ikke som jeg kan huske..

etter at jeg ble voksen har jeg kun kjøpt et par ganger til ungene.. men de brydde seg ikke.. tidene endrer seg.. PC har tatt over.. for det meste.. trist !!

ha en fin dag.. klæm : )

Åsa! sa...

Visst är det roligt med jultidningar. Här kom barnen och sålde i augusti!!! Då var jag inte sådär väldigt sugen, men mannen handlade :)

Guri sa...

Er så enig med deg! Jeg kan ikke huske fra min barndom at man solgte blader på døra til folk. Men juleblader hadde vi - mange! Og det har vi fortsatt, viktig å holde på de gode tradisjonene og den gode jule-følelsen :)
Klem :)

Mia stickar sa...

Har satt upp julgardinerna idag men ingen julstämning vill infinna sig, det känns som tidig höst ute inte alls som att vintern och julen är i antågande! Skulle vara mörkret då!

BiZen sa...

Inga jultidningar här heller. Vet inte vart barnen tagit vägen.....
Ibland vill man ha nåt speciellt som bara finns där i dom katalogerna.
Det är ju nåt visst med att barnen kommer.
Kram! //BiZen

Snäckskalsdalen. sa...

Här har det varit jultidningar och jag trodde jag hade köpt den och den boken, men det visade sig vara helt fel, men det blir julklappar i alla fall.
Agneta kram