lördag 17 december 2011

Fett värre!

Här i Norge är det slut på smör. Jo då, det kommer en leverans då och då misstänker jag men när jag kommer till affären är det alltid slut. Inte att jag direkt saknar mejerismör men jag vill ha Bremykt (som bredgott) på mina mackor. Sånt rent margarin funkar bara inte. Alltså har jag inte ätit en macka på flera veckor..
Så idag, jag fick sån himla lust på rostat bröd med marmelad, så jag vispade grädde till smör, nu är det nog, det räcker med irritation, gamla traditioner kommer tillbaka. Hur mycket vätska kommer egentligen ut av smöret? Massor!! Ett stort glas och lite till. Nu har jag kramat mitt smör, pressat, tvättat det under kallt vatten och lika väl när jag lägger det på en handduk kommer det fortfarande ur mera.. men, jag har ätit mina mackor, klart godkänt!! Lättsaltat med ett kryddmått salt, mums!
Men jag fattar fortfarande inte hur Norsk jordbrukspolitik fungerar…

6 kommentarer:

Åsa! sa...

Tänk att ni har slut på smör, helt otroligt!

Gela sa...

Snyggt gjort att göra eget smör!!! Ha en fin dag/Gela

Mimmi sa...

Nöden är uppfinningarnas moder säger ett gammalt ordspråk ju. Detta var ju inte en ny uppfinning direkt men ändå. För någon månad sen var det rätt tomt på hyllorna med smör här i Sverige också men vi importerar och det läste jag att Norge absolut inte ska göra. Hoppas du får ditt smör till jul. Kakorna blir bättre med riktigt smör.
Kram

Anonym sa...

tenkte å prøve men når skal saltet tilsettes ??

landbrukspolitikken i dette landet fungerer ikke !

Ann-Sofie sa...

Bra gjort! Vi har länge lurat på när ni tänkte kärna igen. Härligt!

Hilde sa...

Det så kjempefint ut :)

Her har det nå kommet påfyll av smør i butikken, og vi har fått kjøpt meierismør til julens frokoster.

Men det er gøy å lage selv også :)