måndag 30 januari 2012

Färdig kofta!

Koftan är färdig, och den är faktiskt inte lika komisk som den ser ut på bilden. Det blev en komstig vinkel på fotot tror jag. Den var så skönt att jag haft den på hela helgen, varm men lätt och behaglig att ha på sig.

Jag avslutade med en slätstickad kant. Plockade upp maskor efter kanten ch sydde fast på baksidan. Det blev av det blåaktiga garnet, det som jag spunnit tillsammans med brunt.

Nederkanten är lite blåare än den runt halsen och listen fram. Nederst på ärmarna gjorde jag en lite annorlunda lösning. Maskade av på insidan och la upp en maska på varje sida mitt på ärmen.Då får man en vinkel på framsidan, en liten ‘snipp’, som lägger sig uppepå handen, värmer otroligt. Kanten avslutade jag med virkade kräftmaskor.

Men jag insåg ju att jag var tvungen att tvätta koftan till slut. Garn som är upprepat och stickat igen blir vågit och buckligt. Nu ligger den på tork (tack och pris jag köpte torkstativet till ullen!). Jag måste ha spännen till den. Ut och handla igen alltså, men just nu avskyr jag det..

Och visst blev det en massa garn kvar från den förra tröjan, den nya koftan är vid så det visar väl kanske vilken ‘öltunna’ tröjan faktiskt var.  Jag blir tvungen att sticka något mer av det här. Jag har ju mer tvåtrådigt som ligger och väntar i de samma färgtonerna. Men det blir inte gjort direkt, jag har börjat sticka på något annat… Sista veckan har varit lite tung, det har inte gått så fort på handarbetsfronten. Men nu tror jag att jag hittat formen igen, hoppas ivarje fall det! Igår städade jag till och med huset, det behödes, speciellt efter all ull som flygit runt och samlat damm. Idag är jag ledig, får se vad det blir till..

4 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Den är faktiskt mycket snyggare än den förra. Bra att du drog upp!

Guri sa...

Jakka di var bare kjempelekker!!! Så herlige farger... sukk :)
Ha en fin dag! Klem :)

Mia stickar sa...

Den ser fin ut, skulle vilja se den med en Mia-modell i!

Lisa sa...

Härligt att se ett livstecken från dig! Jag har varit bekymrad må du veta.
Koftan blev kanon och den blå kanten är ett konstverk i sig. Färgen är som gjord för att passa mot det bruna! Snyggt jobbat!
Ha en fortsatt fin vecka och jag hoppas att solen lyser på dig med!

Kramiz, Lisa