söndag 1 januari 2012

Kardat !

Äldsta sonen var en tur på Lillehammer i mellandagarna och hälsade på familjen. Då passade jag på att sända honom till Spinnvilt efter handkardor. Så mina rester av rosa- svart ull blev blandade med lite ljusbrunt ull, behövde några längre fiber märkte jag…
(självklart fanns nu också dom större kammarna på lager men jag får väl vänta lite med dom…)
Om jag gjorde det riktigt är jag inte helt säker på men jag klarade ju till slut spinna av ullen. I början blev garnet ett riktigt effektgarn med¨’ärtor-på-tråd’ men efter en stund gick det bättre och till slut klarade jag till och med få tråden jämn och spinna med ‘lang-draught’ eller vad det heter. Riktigt kul faktist och gav verkligen mersmak. Kamma och karda ull ska jag fortsätta med!
28 gram/ 52,5 m ( 186,5m/hg – worstead) tretråd kjedjetvinnat.
Efter några meters misslyckade försök att tvinna det tvåtrådigt ihop med en mörkbruntråd (undrar om jag tvinnat dom två trådarna åt olika håll..) så blev det ju  faktiskt en liten härva tretråd.

1 kommentar:

Hilde sa...

Nydelig!! Og så fin farge på garnet. Det var en fin start på det nye året :)

Flotte karder også. Jeg har vært innom spinnvilt sine nettsider tidligere, og de har mye fint!!

Ønsker deg alt godt i det nye året, Mia :)