torsdag 27 december 2012

Spinnerens Hjem lotteri

Nu är det dags igen för uppsummering av 2012. Året har gått fort tycker jag (fastän det fortfarande är några lediga dagar kvar..) På Spinner’s Home är det dags för ett nytt lotteri.
Her er reglene:
1.  Skriv på bloggen din:
  • Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?  Hva har du prøvd nytt?  Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer?  (Om du er helt fersk til spinning regner jeg med at alt ligger utenfor din comfort zone.   ;) )  Eller, hva har du funnet ER din comfort zone?  ("Comfort zone" betyr at noe er så behagelig at den har ikke noe utfordring; man kunne nesten gjøre det uten å tenke.  Det betyr ikke at det er kjedelig, men heller at du har mestret det og at du kan "falle tilbake" på det for å slappe av og fortsatt vite at produkten kommer til å bli det du ville.)
Alla planer jag hade om att försöka mig på nya spinntekniker, blev det inte mycket av. Jag har fortsatt med mina tvåtrådiga garner, helt klar min Comfort Zone. Det var väl först nu i december som jag försökte med ett kärngarn, inte helt vällyckat. Det blev ju alldeles för mycket snodd i det. Men det tvåtrådiga garnet som jag har spunnit har jag använt det mesta av, det har blivit en del koftor i löpet av året. Känner mig nöjd med det. Spinningen har blivit den stora avkopplingen i vardagen. Nu känner jag nog också att jag behärskar både kardningen och lang draw, önskan om att kunna spinna tunnare garner har jag också klarat.
  • Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe?  Hvorfor eller hvordan?
Jag har kommit underfund med att kardad ull är något jag trivs med. Eller kanske det har att göra med all den ull jag köpt genom året och färgat. Den måste ju kardas för att kunna spinnas. Kammarna har jag nästan inte använt. Höstull har helt klart blivit min favorit men jag har också några kilo spelull som ska tas rätt på..  Det största utmaningen är väl att min färgade ull blivit tovad och svårkardad men mitt sist inköpta redskap, en flikker, har verkligen hjälpt mig med det problemet. Kan man fatta och begripa att jag inte skaffat mig en sån för länge sen?
  • Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig om?  (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)
Jag har lust att lära mig spinna alla konstgarn som jag ser att andra spinner. Speciellt gäller det väl Coil och Core garner. Men jag har alltså inte gjort det, ännu.. Jag vet inte helt vad jag skulle kunna använda dom garnen till heller.. Men nog hade det varit kul att få till. Kanske (hoppas) hittar jag tid och inspiration till det nu över nyåret som omväxling till allt koftgarn.
  • Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?  (skulle elske å se bilder her!)
Eftersom jag använde hela sommaren till färging med ulika plantor som är det väl helt klart den koftan jag känner mig mest stolt över. Att jag både färgat och kardat ullen själv innan jag spann och stickade ullen känns himla tillfredställande. Slutresultatet är välanvänt, värmde gott i den kyliga november vi hade i år.
  • Nevn Spinnerens Hjem slik at jeg får lettere finne det du har skrevet.
Fixat, till och med logo på plats.
  • Tenk litt om hva du ville ha om du vinne:  en håndtein eller fiber?  Om fiber, tenk tilbake til de forrige spørsmålene:  noe spesielt du har lyst for?  Om du virkelig har lyst for en liten redskap kan du si det også om prisklassen er omtrent det til en håndtein eller fiber.  (Det ville si, ikke en rokk.)
Skulle jag ha turen med mig så är det självklart fibrer som står på önskelistan. Dom vegetabila fibrerna, som bambu, har jag länge tänkt att jag skulle försöka mig på. Och något jag saknar är faktiskt en nøstepinne, den har jag haft på önskelistan dom sista åren men ännu har jag inte klart att skaffa mig en..
2.  Legg et svar (med link til bloggen din) i denne tråden som sier at du har svarte på bloggen din. NB! Om du ikke har en blogg, bare skriv svaret i denne tråden.
Spinner’s home är verkligen ett flott forum som jag är inne och läser på dagligen för att se om det är något nytt, bidrar väl kanske dessvärre inte med så många kommentarer som jag hade önsket… men linka till detta inlägget ska jag klara.

3.  Fristen er midnatt på tirsdag, 8. januar!
Tidigt ute med svaret men annars går kanske tiden i från mig, och detta vill jag ju för allt i världen inte missa.

2 kommentarer:

Spinneting sa...

SÅÅÅ flott jakke! Den har du all mulig grunn til å vere stolt over:-)

Rhonna sa...

Jakken ble KJEMPEfin, og du har absolutt rett å være stolt over den. :-) Det med å spinne forskjellige effektgarn . . . Jeg virkelig ville se at du får sjansen å prøve. Man lærer veldig mye om "vanlig" spinning når man spinner andre typer garn, og garnet kan brukes til mye. Et effektgarn kan strikkes med et vanlig garn som en aksent i et plagg, eller som kant på andre ting (som pulsvarmere, osv). Men først må vi få deg i gang med det. ;-)