fredag 29 mars 2013

Vilket reseminne!

För ca 10 år sen var familjen en tur till Rom, sent på vintern här hemma, så det var ännu ganska kallt. Platsen utanför Peterkyrkan var inte heller översvämmad av turister så vi fick både god plats, slapp allt för långa köer och hann med massor. Att jag kom att tänka på detta nu är väl kanske för jag setat och läst Åshilds reseskildringar från denna fanastiska stad som bjuder på så mycket. När kun skriver om alla ficktjuvar hon hört så mycket om blev jag ju tvungen att skratta, för där har jag nog en riktig skrönika att dela med mig av. En rask titt i fotoarkivet..

Vi hade ätit på en restaurang i närheten av Colosseum och eftersom barnen var små hade vi fått med oss en liten affish av Colosseum, som barnen ville ha med hem. Just denna pappersrullen spelar huvudrollen i mitt lilla drama. Gåendes vidare ner mot Forum romanum såg jag ett band gå ot strömmen mot oss. Eftersom jag tidigare varit i Italien med ryggsäck och varit inom diverse tågstationer så blev jag kanske extra påpasslig en en av dom yngre tjejerna i gänget fångade min uppmärksamhet. Hon gick alldeles för nära turisterna framför oss tyckte jag, men en tidning över armen. Därför följde jag nog henne lite extra med blicken. Och mycket riktig gick hon mot oss och plötsligt bara råkade hon dunka in i mig. I ren reflex tog jag handen ner mot min axelväska och kände hennes där också. Vad gör så en hetlevrad mor från Sverige? Utan att tänka mig om sopade jag till henne i huvudet med min pappersrulle! Självklart klarade jag knocka hennes solglasögon ner i backen och dom gick sönder. Hon käftade på mig, min man käftade på mig och som den lejoninna jag är käftade jag på dom bägge två, speciellt som hon började bråka om sina trasiga glasögon. En svensk furie som skricker stygga svenska ord skrämmer till och med en ficktjuv, mest för att det påkallar sig förbipasserandes uppmärksamhet, så hon försvann snabbt in i folkmängden igen..

Så, sencemoralen i det hela får väl bli att om du har tänkt dig en karriär som ficktjuv i Rom bör du hålla dig undan hissiga svenska mammor, som inte har annat än cigaretter i väskan.

Några resetips mot ficktjuvar:

- Inte klä upp dig, se alldaglig ut och inte ha på dig smycken och annat.

- Ha alltid penger i fickor eller väskan men aldrig mer än du har råd att förlora. Det får tjuvar att tro det är där du har dina pengar när du betalar. Visakort kan man fint ha ha innanför troskanten, större sedlar innanför BH,n.

- Och sist men inte minst, inte angrip tjuven om du inte vill gå resten av semestern och kika dig över axeln, rädd för alla släktingar som ska ta hämd.

1 kommentar:

Lisa sa...

Snyggt jobbat! Det finns en sensmoral till: ha alltid en pappersrulle i handen! så bra att du var på din vakt, det hade ju kunnat sluta illa. Trist att man ska behöva vara orolig för tjyvar :( Jag var med om något liknande i Rumänien. kanske något för min blogg framöver...
Ha en fin Långfredag!

Kram, Lisa