söndag 10 november 2013

Sista koftan, stickad färdig

Ja, koftan är färdigstickad, trådarna är fästade och alla kanter sytt upp. Men så väntar det sista, tidskrävande innan tvätt. Sammetsbanden..
Eftersom jag stickade med det knallgula päronbladsgarnet så tyckte jag det kunde vara stillingt med blått. Det blev liksom lite Heja Svergie! över det hela. Sammetsband bidrar inte bara med en vacker detalj på insidan utan ger också en stadga till kanterna. Jag tråklar fast banden och sträcker stickningen innan jag syr fast dom. Då blir det fortfarande stretch i koftan men inte hur mycket som helst. Handspunna garner blir gärna ‘tyngre’, hänger ut sig, efter tvätt så en viss kontroll på storleken brukar vara smart. Den som ändå bara hade lite bättre syn, träffa nålögat med synålen är nästan det som tar längst tid nu..
Den här helgen tycker jag Stoff&Stil hade ett alldeles för dårligt lager av sammetsband i butiken, Nästan ingen så breda som jag brukar använda och otroligt lite färger. Hela butiken skrek jul. Så jag fick ta dom färger jag hittade. Men jul, det har jag inte börjat tänka på ännu, borde man det?

3 kommentarer:

Emilia sa...

Fint med sammetsband på stickat!

Ann-Sofie sa...

Det skulle väl vara fint att ha banden på framsidan med, kanske som dekor mellan ränderna? Jag tycker det är synd att bara ha dem inuti.

Marita sa...

Pent med bånd på. Blir spennende å se hele koften på :)
Bånd kan hende du finner et bedre utvalg på hos Lille Stasjon i Lierbyen, har du sjekket der?