tisdag 21 maj 2013

Fönsterremsan är färdig till slut..

Fönsterremsan blev färdig tillslut. Så här års är man ju inte så mycket inne framför TV,n så det tar gärna sin tid. Nu väntar jag bara på att andan ska falla över mig så jag får putsat fönstren. Sen ska den få komma på plats. Jag tycker den blev riktigt söt så nu har jag börjat på en duk med samma mönster..

Mönstret till fönsterremsa,

Gallervirkning efter bilden. 21 rutor bred = lägg upp 64 luftmaskor + 3 lm (första stolpen). Starta alltid varvet med tre lm (= 1 stolpe). En fylld ruta är två stolpar om  bågen, en ofylld ruta er 2 lm.

Spindeln;

1.a varv: 7 lm

2.a varv: 5 lm,1 fm, 5 lm

3.e varv: 5 l, 3 fm, 5 lm

4.e varv: 5 lm, 5 fm, 5 lm

5.e varv: 5 lm, 3 fm, 5 lm

6.e varv: 5 lm, 1 fm, 5 lm

7.e varv: 2 lm (alltså det samma som vanlig gallervirkning)

9 kommentarer:

Marit sa...

Du er så flink! :-)

Guri sa...

Kjempefin! Pent mønster :)
Ha en fin dag! Klem :)

Emelie sa...

Så fin den blev! Och tack för mönstret! :) Ha det fint :)

elle-melle sa...

Dette blir fint i vinduet ditt!
Romantisk og trivelig!
Så flink du er!

Birgitta sa...

Håller med dej, den är så fin.
Ha det så gott.
Kramar Birgitta

Åsa! sa...

Verkligen vacker! Så länge sedan jag virkade... Det är egentligen riktigt roligt men på något sätt har jag tappat bort mitt handarbetande...

Bodil sa...

Nydeleg heklearbeid :) God helg.

Lisa sa...

Den blev jättefin! På nåt vis tycker jag att jag känner igen mönstret. Det kan vara så att jag har en liknande remsa själv... Det blev ju en del virkande förr. Hmmm.

Kram, Lisa

Pixi sa...

Oh vad skoj att vi får ta del av mönstret!Älskar fönsterremsor och vacker blev den! Önskar dej en bra helg, kram =)