fredag 31 juli 2009

Virkad pläd i mormorsrutor – lite annorlunda…

Hekle teppe av bestemorsruter –med ny vri..

  DSC00006   

Jag har setat och beundrat alla fina arbeten som blir gjort av mormorsrutor. Tänkte jag skulle visa ett som ligger i soffan framför TV,n. Jag hittade lite garn i en restkorg i en butik med en blandning av ull / viskos. Stickade först ett lapptäcke, visar det vid en senare anledning, och hade mera garn kvar. Vad gör man med det – virkar mormorsrutor!! Färgerna kan ju diskuteras men kvaliteten . jätteskönt, speciellt nu om sommaren då det inte behöver att vara så där jättevarmt som om vintern.

DSC00007

Jag är nog född lat, om inte annat så har jag blivit det med åren,så när jag hade virkat mina första fyra rutor, och det var spännande program på TV, bara fortsatte jag virka varven rundt dom fyra första istället tills den nya rutan var över en halvmeter stor! När jag hade gjort fyra stora rutor var jag osäker på om garnet höll till flera rutor så då började jag bara virka runt kanten.

DSC00005

På det här sättet så räcker ju garnet längre också och inte hade jag så många trådar att fästa. Jag virkar ju alltid in trådarna i varvet när jag byter färg så dom behövs ju inte fästas. Inte syr jag ihop mina rutor heller, jag virkar ihop dom på sista varvet. ( fungerar med alla typer rutor och stjärnor man virkar faktiskt..)

DSC00008DSC00010

Istället för  luftmaskan mellan stolparna på sista varvet gör jag en fastmaska från den nya rutan som jag ska “sy ihop” med den förra. Alltså tre stolpar, en fastmaska om luftmaskan ( i den andra färdiga rutan) tre stolpar. Se på bilden under, til vänster är den första rutan och til höger den sista.  Detta fungerar också helt prima på hörnen men då fäster jag de sista två rutorna med smygmaskor, annars blir det fort klumpigt. Simsalabim, så bygger sig rutorna ihop till en stor pläd eller vad det ska vara och jag slipper det tråkiga jobbet med att sy dom samman på slutet . Att jag är så lat att jag fäster tråden med virknålen på en gång som jag är färdig med en ruta behöver jag kanske inte berätta….

DSC00009

Om någon undrar vad det egentligen var jag prövde visa och inte förstod min beskrivning ( os¨ker om jag gör det sj¨lv ?!? ) så bara säg ifrån så ska jag försöka förklara mig tydligare…

5 kommentarer:

Jorun sa...

Hmmmm...Dette har jeg aldri sett før...! Jeg må prøve først for å se om jeg har forstått det riktig.
Jeg vet mange hekler det sammen med fastmasker, men det blir så klumpete. Jeg har også forsøkt meg med disse "smygmaskene", og det går litt bedre... Men som oftest syr jeg rutene sammen. Men det er jo en skikkelig "skitjobb" for å si det sånn...

Anonym sa...

Hei Mia,

dette teppet er så lekkert, du er flink:o)

Klem fra
Vibeke

Angel.Pearls sa...

Underbart handarbete -så vackra färger!! Återkommer när det är dags att sätta ihop mormorsrutorna i mitt projekt..men det tar kanske ett tag..//Eva

Malin sa...

helfina mormors rutor på annat sätt..jag ska ta och testa på ditt sätt...blev inspirerad,Tack

Mimmi Hek sa...

Har börjat virka mormorsrutor och hittade din blog då jag ville se hur jag skulle sätta ihop dom och ändå slippa att sy. Mycket enkelt och vilken bra instruktion. TACK!