torsdag 10 december 2009

L- litterär lidenskap

4 Litteratur er en skrift eller skriftlig nedteckning av text,vare sig det är för att berätta något, underhålla, ge Lärdom eller helt enkelt en kärlek till språket i sig själv.  Litteratura stammar från ordet  Littera,som betyder bokstav på Latin. Sätter man samman flera bokstäver  till en hel text så får man kanske till slut en hel bok eller Libris som det visst heter. En boksamling är ett bibliotek, så denna boksamlingen måste då vara mitt bibliotek..7

 Lidenskap kommer från det latinska ordet affectus, känslor, och nu är vi väl hellre passionerade i Sverige, men det passar ju inte ihop med L. Nu använder man kanske inte ordet lida helt för att det gör ont i Norge heller, men det handlar om känslor, affekter, och mina känslor för det skrivna ord är väldig entusiastiska.1

Och missförstå mig riktigt, jag skriver inte gärna ett enda litet ord, min rättskrivning hade gett svenskLäraren gråa hår Långt innan trettio års ålder, men jag Läser ! SkönLitteratur, vilket skönt ord, att vara så där Lagom Lat, speciellt nu när vi har den mörka årstiden och låta boken ta dig med på resor genom tid och rum, krypa upp i ett soffahörn och låta timmarna flyga iväg till sammans med fantasien..  2   

Jag Letar genom litteraturen efter inspirasjon och Lärdom också, tänk för exempel på alla recept som finns i en kokbok, vem har inte en samling med köksLitteratur hemma ?? Eller all den otroliga samlingen av fackLitteratur om alla världens tänkbara tema som finns där ute, färdiga att köpa med sig hem för att studeras, vilken Lärdom!! Har man många interessen blir det fort många böcker,..

56

..är man sedan flera i hushållningen så kan en liten bit av bokhyllan ha utval av ganska varierande titlar, en vild blandning av Pondus, svamp, trädgård, konst och vävböcker…

Det finns Lektyr för var mans smak, men hallå, Lektyr är ju just för en mans smak i Sverige, fniss, i Norge används det som ett samlingsbegrepp på Läsbara artiklar, från franskan Lecture, och senast idag blev våran lektyrhög större; en ny blaska ( läs DT-BB), ett tekniskt magasin och, hm.. ännu en ny bok !!..

DSC00015

..interesant, en ny kriminalroman av Trude Teige, jo man tackar, vilken Lycka. Lyckan blev inte lika stor av baksidan på blaskan, Långtidsvädret kunde ju ha varit lite bättre, så här i mitten av advent, regn ? vem bad om regn ?? Nu som snön ligger vit och vacker ute och till helgen så är det faktiskt Lucia, ett annat aktuellt L i jultider, men Lucia och Lucifer får någon annan skriva om :)

DSC00016

Flera bidrag på L hittar du här .

28 kommentarer:

Living next to me sa...

åh hvorfor tenkte jeg ikke på det , at bøker er littratur . Jaja du tenkte på det og det var et flott innlegg. Vi har 40 hylle m med litteratur fremme , og kan ikke få nok, Kommer en inn i et hjem uten en bok så syntes jeg det mangler noe . Koslig hjemmkjært innlegg F

Anonym sa...

L for lektyre, smart! Ser du har mange bøker i hylla. Jeg må ha litt tid når jeg leser en god bok. Jeg får ikke lagt den fra meg, så jeg ligger å leser hele natten, helt til siste side. Ha en flott uke.

Birgitta sa...

Visst är det mysigt att krypa upp i soffhörnan med en god bok i mörkret. Då försvinner både tid och rum. Då måste man bara läsa en sida till och sedan en sida till och snart är det bara ett kapitel kvar och då måste man ju bara läsa slutet också.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Bestemor Drillo sa...

Det var fine ord på L Mia!
Ha en fin fredag;) Klem!

Rimkogeren sa...

Du er da vist en krydsning mellem en bogorm og en læsehest. Litteraturen er et spændende univers.

Irene sa...

Her kjenner meg igjen .... og vi holder visst samme avis og TU :o)
Har også noen hyllemetere med bøker, er veldig glad i vår "innebygde" bokhylle som er blitt vårt lille bibliotek ....

Anonym sa...

Du har så rett Mia! Hva skulle vi vel gjort uten all lykke og lærdom litteraturen gir oss?!?

Mitt bibliotek inneholder bøker og tidsskrifter innen de fleste kategorier, og har i det siste året blitt supplert med ganske mange fugle- og insektbøker. Det er nemlig akkurat dette jeg aller helst fotograferer, og da må jeg jo også finne ut litt mer om det bildene viser.

Maria sa...

Vad vore livet utan böcker??? Ingenting svarar jag.
Jag älskar böcker, och har alltid en bok på gång.
Trevlig helg!

Mia stickar sa...

Tack för dina L-ord, ha en bra dag!

Madame sa...

Herligt at du bruger ordene litterær lidenskab! Den lidenskab har vi også hjemme hos os ;o)
Rigtig god weekend!

Marita sa...

Fin L, mia. Lektyre og særlig krim, Liker jeg også. Og kommer du til Lier kan jeg være din guide ;o)

Petunia sa...

Bøker må man ha!! Jeg elsker å lese og kan ikke klare meg uten. Godt valg!

Anja Sportsglad sa...

Fantastisk ord - Jeg elsker også bøger - og det ser det jo også ud til du gør. Jeg har en bunke bøger, jeg gerne vil læse for tiden, så jeg glæder mig til hver stund med bogen, og morgenavisen imorgen tidlig. Med morgenkaffen til. :)

Camilla Elstad sa...

Jeg er også en bokelsker, leser flere bøker om gangen for at de skal vare litt lenger ;)
God helg!

linsky sa...

Jeg elsker bøker!
Også har jeg også en sånn grønn liten glassmuggemed riller. :-)

Lavynnia sa...

Jeg elsker også litteratur, og noe er selvfølgelig alltid mer spennende enn annet;)

Klem, og takk for kommentar!

Evami sa...

Her er det lite med lesning for tida,men til vanlig er det en av mine favoritt hobbyer! Å drømme seg vekk i litteraturens verden,eller å lære noe nytt og nyttige,eller unyttig:)
Et flott valg,og kan se for meg mannen din på Lucia-tur:) Herlig:)

christina sa...

Det är något speciellt med litteratur, olika böcker och skrifter att ha till hands. Bra tolkat på temat!

Malys krok sa...

Dette var et flott innlegg! Hva gjør en uten literatur? Nei, lese må en! Takk for din kommentar!
-Margit-

Tro Håb og Kærlighed sa...

Læsning er også en af mine lidenskaber! Flot L!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jammen har du et godt utvalg litteratur :)

God helg.

Mona sa...

Jag älskar också böcker. Så snart jag ska någonstans, dit det tar lite längre tid att åka, måste jag ha en bok med mig. Livet skulle inte vara detsamma utan böcker och lärdom kan man aldrig få för mycket av!

Strikkebesta sa...

Her blei det innertiar! Eg ser det er mange som synes du har laga eit flott innlegg på L, og det synest eg også! Litteratur må til skal ein leve eit lukkeleg liv! Og mange reiser kan ein få gjort til kostnaden av ei bok, om ein har ein god porsjon forestillingsevne. Takk for eit flott innlegg:)

Anne-Lie sa...

Böcker eller litteratur är något som jag gillar!

Uttan sa...

Fantastiskt Du skriver om L.
Ja böcker kan man aldrig få för mycket av.

Ja våra kulor ute i trädet gör sig mycket,mycket bättre där än inne i nån gran tycker vi.

Trevlig Lucia!

Kram!

Tania sa...

Flott og Lærerikt!:-)
Ha en god søndag!

Hobbygåsa sa...

Så flott L-innlegg! Det er så kos med bøker, her i hyllene er det tusenvis av de og jeg kan ikke leve uten :-) Hobby, krim, romaner, pluss alskens annet som man ikke klarer å la være å ta med seg hjem fra utsalgene :-)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Hvordan kan jeg ha oversett et slik Lærerikt innlegg på L?