lördag 9 oktober 2010

Jordärtskocksoppa!

halvvissen jordärtskockblomma

jordärtskocksoppa med persilja

Enligt min man den bästa soppa han någonsin ätit, och han har inte ätit få, menade han. Ikväll stod det jordärtskocksoppa på menyn, som förrätt alltså, det blev trots allt trerätters så nu är det skönt att ligga i soffan framför TV,n..

jordskokkerjordärtskockor

Idag har jag varit ute hela dagen, inte för att det var fint väder men efter 2 veckor inne var det skönt att komma ut. På slutet av dagen kom jag på att jag skulle se efter hur jordärtskockorna såg ut. Fyllde mitt kaffeglas med rotknölarna. Tog också in dom sista bondbönorna och en majskolv som var kvar.. Tycker förresten  att bondbönorna är dom vackraste bönor jag sett, vilken fantastisk färg dom har..

bondbönorbondbönormajsbondbönor

Så blev det alltså soppa från grönsakslandet igen, tänk i oktober! Skalade jordärtskockerna och delade dom i bitar. Fräste dom lätt i lite smör tillsammans med en röd lök. Strödde över grönsaksbuljongpulver och spädde med 2 dl vatten. Lät det hela puttra en stund och spädde sen med 1 dl vitvin. 15 min. senare slog jag i bönor och majs och till slut lite grädde. Stavmixer är ett fint redskap, bara att köra den rätt ner i kastrullen och soppan var färdig. Garnerade med lite fransk persilja, både för att det ser fint ut med något grönt men smaken på persiljan passade också perfekt till soppan!

soppa på gång

Vi har plockat in alla äpplen idag också, så efter soppan och lökpajen blev det självklart min äpplelåda till dessert.

päron

Imorgon måste jag hitta på något skoj med päron. Vi plockade in två plastpåsar !! idag. Vad gör man för gott av dom, mån tro?

10 kommentarer:

Nanne sa...

Dette var spennende, skjønner du har hatt et vitaminrikt måltid. Pærene kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg har en gang fått servert pæregele til elgskav. Var det en ide´?

Jorun sa...

Mmm... suppen så kjempegod ut!

Mimmi Hek sa...

Frågar du min älskling så gör man absolut inget gott med päron. Soppan ser god ut.
Provade att göra din äppelkaka i dag. Den var supergod! Tack för receptet.

... sa...

Så spennende med jordskokksuppe, det har jeg aldri smakt, og den så veldig god ut :)
Hva man lager av pærer? ...hmmm... Pæregelè, som nevnt over. Ellers husker jeg mormor brukte å lage hermetiserte pærer. Var alltid godt som dessert i vintermånedene.

Uttan sa...

Mmm jordärtskockssoppa.Så gott det är!!!!
Kul att få plocka in det man odlat.

Päron ja. Jag gjorde in kokta päron för många år sedan jobbade som tusan med det men inte ville någon ha det sedan Nej då...å inte jag heller,så de fick kastas efter några år i matkällaren.
Vet i 17 vad man ska göra av dom.

Kram!

Mia stickar sa...

Du är allt en hejare på att laga mat!

Filimarans Funderingar sa...

Mmmmmmmums, vad det lät läckert med din soppa.

miaring sa...

Såklart ska du göra päron i ugn, med toscasmet som täcke! Eller päron i ugn med en After eight platta på. Eller päron i ugn med ädelostsmet som topping!Päron is the shit. Kram mia

Maria sa...

Pepparrotslingonen funkade riktigt bra till älgen, 2 dl halvfrysta lingon, 0,5 dl socker, 0,5 dl riven färsk pepparrot blandas. Lätt som en plätt! Egentligen skulle det vara 1 dl socker, men det blev för sött, så det blir nog bättre med hälften.

LisaMatilda sa...

Låter gott med jordärtskocksoppa! Verkar så enkelt när du beskriver hur du gör dina soppor...
Tack för namnet på min lilla rosa blomma!