fredag 8 januari 2010

Mönster och Paint..

 DSC_0016  

Jag får en liten känsla av tillfredställelse när jag lagar mina egna mönster. Inte det att jag inte tycker om dom som andra har lagat men det är så kul att laga kryss på rutor och se hur mönster växer fram. Så är man ju alldeles ensam också, om just det mönstret. DSC_0017

Men, efter år av kryss på rutpapper så började ju datan komma mer in i våra liv, och jag upptäckte att Paint, detta ypperliga tillbehör i programlistan är helt supert när man ska laga mönster!  Man kan laga rutor och fylla dom med prickar eller fyrkanter i önskade färger. Lagar man först ett litet mönster, t ex ett hjärta, så kan man markera, kopiera och limma in det så många gånger man vill. Dessutom så kan man ju rotera mönstret och pröva sig fram hur det ser ut i olika kombinationer.

DSC_0018

Har du inte börjat leka med Paint ännu så borde du göra det, men kom ihåg att lagra bilden i lagom storlek ( det glömde jag dom första gångerna ;) så är det lättare att se när man stickar. Ett annat litet tips är att laminera utskriften, man kan ju ha både fram och baksida, då håller mönstret längre och kaffefläckarna kan ju torkas av.. Det här ett mönster som kommer att hålla länge, det gjorde dessvärre inte PC,en så filerna är borta.. men det är ju heller inget nytt…

7 kommentarer:

Turid Holm Flaa sa...

Så spennende arbeid du lager. Det er noe eget med det som en lager helt selv og som er helt unikt. Takk for tipset om at paint kan brukes til mønsterlaging. Ønsker deg en riktig god fredagskveld.

Birgitta sa...

Vad duktig du är som gör dina mönster till dina vantar. Så långt har jag inte kommit. Stickar med en färg. Men det borde gå att leka i vävprogrammet också.
Kram Birgitta

Uttan sa...

Spännande med eget mönster detkandu sälja Dyrt ;o)

Ska kolla någon dag det där med Paint.

Trevlig Helg!

Kram!

Bestemor Drillo sa...

Så moro å gjøre sine egne mønster !
Det er jeg dårlig på ! Ha en god helg i kulda! (-28 gr.) Klem !

BiZen sa...

Vilken bra ide att använda paint, har inte ens tänkt på det. Sitter oftast med penna och suddgummi, kladdigt blir det....
Du hinner så mycket både att laga god mat, fotografera, blogga och göra underbara handarbeten. Mitt dygn känns alldeles för kort men försöker göra roliga saker mest.
Önskar dig en underbar helg i solens sken och lagom kyla! //Birgit

Hobbygåsa sa...

Så gøy å lage sine egne mønstere da! Da er jo følelsen av å bruke det ferdige produktet enda bedre. Tenk å kunne si - se dette har jeg strikket - ja jeg har laget mønsteret også da - må være en deilig følelse. Flink er du!

Bluewhiskey sa...

Åhå... Det har jag aldrig tänkt på. Måste testa nästa gång :)

Calorimetry är ett sorts pannband förresten, väldigt lätt att sticka var det också, rolig snabb stickning :)