onsdag 23 februari 2011

Ny bok i postlådan..

Jag har utökat biblioteket med ytterligare en bok om växtfärgning. Jag har ju sått en massa frö (som inte vill spira!!) av olika plantor som man kan färga med. Spännande, här visas hur man kan få in till 25 olika färgtoner av en enda växt! Som här när det gäller björk. Visst viste jag man kan få gröngula färger men att man också kan få rosafärger av barken, ny underbar lärdom. Undrar om jag kan använda barken från vedstapeln eller om den måste vara färsk? Ska nog försöka en dag… Oansett så är det härligt att gotta sig med alla färger i boken när man sitter och fryser i soffhörnet.

7 kommentarer:

Nanne sa...

spennende, her er det mye gammel lærdom som kommer fram. Håper du får mange flotte farger på garnet ditt ved hjelp av boken....

LisaMatilda sa...

Verkar att vara många fina idéer i den boken! Tänk vad mycket man kan använda att färga med...

Anna - stickande trädgårdsstudent sa...

Vad spännande! Jag var med på en växtfärgningssammankomst min min farmor som liten, jag var förste garnsvingare efter att de blivit sköljda..:)

Mimmi Hek sa...

Spännande med nya böcker där man kan lära sig nya saker.

Birgitta sa...

Det ska bli spännande att följa dina expriment framöver vad gäller växtfärgning. Nya böcker är alltid spännande.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

... sa...

Så spennende bok!
Jeg visste heller ikke at man kunne farge med bjørkebark. Jeg vil tro du kan bruke bark fra vedkubber, ettersom man like gjerne kan farge med tørkede urter som med ferske.

Nå gleder jeg meg til å se hvilke spennende farger du vil få til etterhvert :)

Guri sa...

Så spennende! Den boka tror jeg at jeg må få tak i! Og når det gjelder å bruke bark til växt-farging er min erfaring at barken må være fersk :)