onsdag 8 april 2009

Strikke/ sticka en poncho

Jeg satt for noe år siden og såg på TV serien “Judging Amy”. I en av episodene stod hun på en brygge og sa ha det til sin kjæreste som skulle seile av gårde. Hun hadde på seg en lekker, grå poncho. Den var strikket i to hele lengder, rektangler. Patenten var så enkel at jeg bestemte meg for å prøve den. Her følger en veiledning på en av mine varianter. Amy,s ponche var strikket med enkel tråd i reliefmønster. Jeg har strikket den også men synes disse i ribbestrikk værmer bedre, spesielt hvis man plukker opp og strikker en krave i halsen.
poncho
Bruk dobbelt 3-tråds strikkegarn ( på denne har jeg brukt et mørkt og et lyst grønt garn, Falken) og legg opp på pinner 6 – 100 masker. Jeg har strikket fire rette, to vrange i min poncho. Når det gjelder lengden er det viktigeste at arbeidet blir 15 cm lengre enn kvadraten, det betyr at hvis arbeidet er 60 cm bredt må hver lengd være 75 cm.

poncho1 Bilden viser hvordan de to lengdene skal monteres sammen(skuldersømene). Husk på at resultatet blir bredere ved montering, rillene trekker seg ihop på bildet. Skulderpartiene festes tilsvarende på den andre lengden.

poncho2

Jeg har også festet frynser nederst på en annen poncho, syntes det blev stilig.x

3 kommentarer:

Monicas sa...

syns den var fin...flotte bilder maler du også

Anonym sa...

Hei Mia,

jeg er glad du legger ved bilde hvordan det skal være. Da er det litt lettere for meg med 10 tommeltotter på hver hånd :) Ha en super søndag!
God klem fra Vibeke

Unknown sa...

Hvordan strikker du halsen på denne? Lyst å legge ut oppskrift på halsen?