onsdag 30 december 2009

O-ost

3

Ost, vad vore livet utan ost! Ost på mackan, ost på kex, ost på pastan och riven ost över maten, eller i maten, eller bara en bit ost, att frästas av som en liten mus..

30

Jag hittade sex olika ostsorter i mitt kylskåp i kväll, hur många har du?

4

Men det är ju inte sant, nu hittade jag ju en till !! Jag höll på att glömma den här tuben… DSC_0001

Enligt mina föräldrar ska Ädelosten smaka helt förträffligt på pepparkakor – på pepparkakor, hört på maken !! Nej, det tyckte jag inte var något för mig, men krämosten var så god at jag tog med mig en tub hem från Sverige likaväl.

  Mera förslag på O kan du hitta här.

34 kommentarer:

Beate sa...

Tenk at enda et år snart er over. Takk for året som gikk og mange flotte blogginlegg. Gleder meg til å følge deg et nytt år :)

Åsa sa...

Ädelost på pepparkakor, det är faktiskt riktigt gott!
Önskar dig en trevlig nyårsafton imorgon, och ett Gott Nytt År!

Marita sa...

Tror jeg spiser det meste av ost, alt unntatt gammelost. DER går grensen!
Godt nytt år, Mia.

Mia stickar sa...

JAg äter ost ost ost men bara vanliga milda sorter som Herrgård och Edamer.

Marit sa...

Hva var vel livet uten ost!
Godt nytt år til deg!

Petunia sa...

Ja, ost må man ha! Jeg overfører den fra grønnsaker og frukt og sier:
5 om dagen!
Ønsker deg en fin nyttårsfeiring og et et riktig godt nytt år:)

Anonym sa...

Jeg kom visst til å kommentere på hagebloggen din - men pytt, jeg tar gjerne en til på O-en din.
Ost er et must i kjøleskapet, selv om jeg ikke har fullt så mange som du, akkurat nå. Men har alltid en brun og minst en hvit. Er egentlig mer glad i ost enn det jeg (les livlinja) egentlig har godt av. Men har ingen nyttårsfortsetter omkring akkurat det. Så det blir sikkert noen gode osteblingser i matpakken også til neste år. :)

Henny sa...

Ost er herligt! Jeg sidder og får lyst til at spise noget ost. Der er ikke så meget ost i julemaden. Godt fundet på!

Hage og Foto entusiast sa...

Mmmm jeg liker ost. Herlig.

Malys krok sa...

Ost var et flott valg for O! For meg er Norvegia en sikker vinner, den spiser jeg daglig. Takk for kommentaren! Ønsker godt nyttår!
Fra Margit.

Tania sa...

Ost er godt, bra valg til O! Jeg har masse ost, særlig tubeoster som jeg kan ha med på tur:-)
Ønsker deg et Godt Nytt År!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Alle andre i familien elsker Jarlsberg, så den er fast inventar i kjølekskapet sammen med smørost med div smaker.
Begge disse ostene får de ha i fred!
Når jeg skal kose meg ekstra som i dag til frokost, skjærer jeg en tjukk skive med Mors brød (Kiwi) legger rocula på, så en tjukk skive med Camambert, toppet med Serranoskinke, gul melon og oransj paprika. Det er Fruens måltid!
Herlig!

Nok en gang ønskes det gode året!

Living next to me sa...

JA hva vel livet uten ost, bare rødvin hadde vært trist .
Petunia hade ordtak og et favoritter alder spiller ingen rolle om en da ikke er en OST
Godt nytt år F.

Rimkogeren sa...

Ost er herlig spise, vi har seks at vælge imellem.

Farvel år 2009
Goddag år 2010
Må dine bedste drømme
blive opfyldt
inden du siger:
”Farvel år 2010!”

Strikkebesta sa...

Ost er gode saker! min favoritt er forreste svensk hushålsost, som eg las som mushålsost første gong:)
Ønskjer deg eit godt og aktivt nyttår!

Bestemor Drillo sa...

Kjære Mia ! Takk for alle dine hyggelige kommentarer i året som gikk ! Du gir inspirasjon med alle dine flotte innlegg ! GODT NYTT ÅR til deg og dine fra Bestemor Drillo! Nyttårsklem !

miaring sa...

OOOOOOOOOOOOOOOOrden för dagen är GOTT NYTT ÅR! Jag önskar dig ett härligt nytt blogg-år
kram Mia

Uttan sa...

Ost e gOtt!!! Ädet osten på papparkakor och ett Glas rött eller glött e Smaskens!

Önskar Dej ett Gott Nytt År!

Öppnat Champagnen har jag gjort!
Kram!

Birgitta sa...

Hej! Vad roligt att vi hittade varandras bloggar. Jag vill tacka dej för alla trevliga kommentarer jag fått under året och hoppas på trevlig fortsättning.
Vill önska dej ett riktigt
GOTT NYTT ÅR.
Kramis Birgitta

Britt sa...

Jo visst skall det vara ädel ost på pepparkakorna. Gott nyttår önskar jag dig//Britt

http://minordminabilder.wordpress.com sa...

Just nu finns det ingen ost alls i mitt kylskåp. Men i vanliga fall så finns det avli räkost, billingeost eller gouda ost.
Fint O-inlägg och härliga bilder!
Gott Nytt År!

linsky sa...

Ost er godt! I går hadde vi ost og kjeks på kvelden, så jeg har mange rester i kjøleskapet.

Godt nyttår!

organic-lizzi sa...

Ost er det slutt med i dette huset,men det har gått med noen kilo i løpet av livet ja...
Var temmelig spent da jeg skulle lage rå vegansk "ostekake"...Tro det eller ei..Det er jammen den beste kaken jeg har smakt hittil:-)
Fiiin dag & et knallbra nyttår...fra Randi

Anonym sa...

Ost er spennende og utolig godt. Jobbet med ost i 6 år, og lærte meg masse om de forskjellige typene. Det beste var at jeg fikk smakke nye varianter som jeg aldri hadde trodd at jeg skulle like.
Ha en flott dag!

HildeS sa...

Ost er godt.. Og man blir jo nesten sulten når man ser disse ostebildene dine:-))

Melusine sa...

Ja, det er mange gode oster! Akkurat nå har jeg to forskjellige typer i kjøleskapet :)

Irene sa...

Can't live without ..... krise om det ikke er ost i kjøleskapet! Og skjønner nå at det er mange av oss :o)

Takker for hyggelige kommentarer i året som gikk ..... Godt Nytt År!

Irene

Meta sa...

Hallo !
Det ska vara minst en skiva ost på smörgåsen varje måltid. Grönmögelost och pepparkakor är inte alls så dumt eller hur?
Kram mor i busken

Gitte J sa...

Endnu et indlæg med ost - vi spiser meget ost herhjemme, vi har gerne 7 forskellige slags ost. Vores børn spiser også meget ost.
Fine billeder og et godt indlæg.
Godt nytår.

BirtH sa...

Ost på pepperkaker? Det må jeg prøve! Men først må jeg visst bake kakene .... :-)
For tida er det i hvet fall brunost, jarlsberg, nøkkelost, baldsfjordost, edamerost, castello, brie ... i vårt kjøleskap.

Takk for kommentar hos meg! Jeg vet ikke om bruk av kanel på alle slags planter er et godt tips. Har ikke prøvd det ut.

Ha en god dag!

Lappedamen sa...

Jeg hadde like mange oster i mitt kjøleskap, men det var andre typer enn dine. Jeg liker også veldig godt ädelosten, en smakfull ost på tube. Ønsker deg og dine et godt nytt år.

Ladyinblue sa...

Hej, och tack för din kommentar. Mmm va jag blir sugen på ost nu :) Mycket bra val.
Vad gäller äpplena hos mig så finns åppelträdet på en gammal gård som ingen bor på, men den är bevarad som bl.a turistmål. Sen har de berättarkvällar där under sommaren. Karl Lärkas gård.
Ha det gott.

Mona sa...

Ost är underbart gott. Till vardags är min favorit en lagrad Herrgård.
Tack för din kommentar hos mig. Jag valde denna gång ordet ona, som betyder isränna. I ordboken står det att det är ett ord som används lokalt. Var i Sverige vet jag inte. Men det förkommer väldigt ofta i svenska korsord.
Jag har tagit bilden från en brygga. God fortsättning på nya året!

Elisabeth Augusta sa...

Jeg vet ikke med Ädelost, men vet at Snøfrisk er godt på pepperkaker.