torsdag 11 juni 2009

Virkade gardinkappor till köksfönstret i sommer

Hekle kjøkkengardiner til sommervinduet. Crochetwork in sommer; curtains for your kitchenwindows. Gehäkelte vorhänge für deine küchenfenster.

  Jag älskar spindlar, i varjefall dom virkade. Äkta spindlar behöver jag inte ha inne.

Detta är ett gammal virkmönster efter mormor. Hon använde mönstret när hon virkade kappor til mammas glasveranda. Tror orginalet stammar från ett mönster i Allas veckotidning, jag har bara ändrat det så det passar mig och mina behov. Orginalet är en kappa, ca 25 cm bred, som den som jag monterat nederst på cafégardinen.

 

Jag behövde både kappa och cafégardiner till mina fönster.

Och så tycker jag så mycket om kominationen mellan det virkade och tyg. Det skapar både luft och stadga tycker jag. Därför har jag sytt virkningen fast mellan remsor av vanlig bomullstyg. En smaksak.

 

När jag först är i gång med ett prosjekt så blir det gärna mer. Varför inte matcha gardinerna med en virkad löpare til köksbordet, det är ju bara att sätta samman spindlarna lite annorlunda.

Så behöver jag fönsterremsor. Sagt och gjort,

och en liten virkad tablett under fruktskålen, viola !

Hade både tyg och virkgarn ( från Mølnlykke, tunn tråd som alltid..) kvar så kanske borde jag virka några stjärnor också när jag först har inspirasjonen uppe,

och kanske en liten duk till, med stjärnor runt ett tygstycke, ja blev fint det också.

Innan jag vet ordet av det så har jag en komplett samling dukar och gardiner til köket, något som jag byter och lägger på varje sommar. På vintern vill jag ha lite mera färg och där mellan kommer jul…

Det är inte så svårt att ändra ett grundmönster som man tycker om. Kanske föreställer det något som man inte har användning för ellet kanske det är fel storlek. Själv tycker jag att jag fick mycket ut av mormors gamla virkmönster.

 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Mia,

du er kjempe flink!
Jeg er imponert over det du lager og jeg vet at den tråden du bruker er veldig tynn. Tålmodighet har du i allefall.

God klem fra
Vibeke

Anonym sa...

Hej Mia!
Jag håller med Vibeke du är så flik med virknålen. Tänk om jag vore lika flink.
Kram mamma

Maria Berg sa...

Det är fint när man kan få det att stämma ihop över allt i ett rum - jag försöker få det dit men är inte lika händig med att sy och sticka men man hittar mycket på loppmarakander.

/MB

Ps, jag familjen är varkligen ett förtag och om man nu bara kan få alla at hjälpa till så blir det som bäst.

The cottage by the Cranelake sa...

Tjänare Mia!
Själv kan jag inte förstå hur någon orkar hålla på att virka så mycket :-) Minns när de tvingade oss till det i syslöjden i skolan, Kan väl säga att det absolut inte var något för mig :-)

Men riktiga spindlar inne gillar jag! När man bor intill en mosse som jag gör är man bara tacksam för all hjälp man kan få med flugreduceringen :-) Det kunde jag aldrig tro att jag någonsin skulle säga, jag har varit extremt spindelrädd förr :-)
Trevlig midsommar!
Christer.

Maria Berg sa...

Se att Christer är här också, jo jag håller helt med dig att varför väljer många bort gult i sina rabettet har två kompisar som inte vill ha gult - varför förstår jag inte.

/MB

Åsa! sa...

Virkat i kombination med tyg är riktigt vackert! Jag har inte virkat på säkert 15 år! Nu fick jag minsann lite lust:)
Önskar dig en trevlig helg!

Anonym sa...

Hej Mia!

Vilken fin sida måste jag säga.
Jag letar efter beskrivning en fönsterremsa som jag virkade förr,och såg att det är samma som mellanremsan med spindlar du har på dina gardiner. Den smala,vore jätteglad om du kunde ge mig beskrivningen. Jag ska virka omtag till mina gardiner med det mönstret.

Kram/Mia

Anonym sa...

Woow vilken fin köksgardin...allt det andra är också underbart fint. Jag älskar virkning. Gläds med dig att du gjort så fint i ditt köksfönster...lite avis är jag ju;)