tisdag 11 oktober 2011

‘Gammalt’ virkmönster som aldrig blir gammalt

Nu har jag fått en del mail från virkglada damer som önskar sig mönstret på överkastet som jag virkade till mamma när hon fyllde 60 år. Jag var helt övertygad om att jag fått mönstret från Solberg spinnerier ihop med något virkgarn jag köpt någon gång. Efter sista mail lovade jag mig själv att jag skulle börja leta… och leta har jag. Jag har ju enormt många virkmönster liggandes. Samlar man genom 20 år blir det en hel del…
Och se vad jag hittade!! Jag har en gång i livet varit duktig, varje gång Allas kom i postlådan (och det gjorde den både i Sverige och Schweiz) limmade jag in dom mönster jag gillade i såna böcker för tidningsutklipp, eller vanliga collegieblock,  ja, har en del av dom också..
Mönstret, som jag tror är från sen 80-tal eller tidigt 90-tal (oj, det låter inte länge sen men om man börjar räkna på fingrarna så…) har börjat gulna redan. Misstänker starkt att det blev publiserat i Allas veckotidning. Nina Sultan Ström har lagat det. Hennes namn hittar jag på flera virkmönster, hon måste ha fått virknålen till att glöda!
Men vad som var extra kul är väl detta.  I min jakt efter virkmönstret hittade jag inte bara ett men två !!! mönster av samma kudde (ruta) den är bara monterad på olika kuddar. En favorit i repris måste man väl säga.
Själv har jag bara en kudde och den behöver nytt tyg, helt klart. Det har jag väl tänkt i några år nu. Lite väl omordernt måste man väl säga.. Men som känt kan jag aldrig följa ett recept till punkt och pricka, det samma gäller väl mönster. Jag virkade den här  när jag skulle starta med mammas överkast, i alldeles för tunt garn, (då hade det väl aldrig blivit färdigt.)
Så för att få kudden större la jag till några (ganska många faktiskt..) varv till. När man virkat så pass långt har man fått mönstret ‘in under huden’ och har inte längre några problem med variationer..
Så i mitt överkast har jag lekt med muschar och spindlar och lagat lite olika rutor. Jag tyckte det skapade lite mera liv i överkastet (och muschar tar ju så mycket längre tid att virka..) så Nina Sultan Ström,  Tack! Tack för många fina, inspirerande virkmönster. Den gången som virknålen gick varm här också var dina mönster mina klara favoriter! Nu när jag sitter och bläddrar genom alla sidor ser jag ju att många av dom jag virkat har din signatur.
Nu som jag blev tvungen att se lite närmare på kudden ser jag ju att den har ett stort behov av en tvätt. Då måste jag ju ändå sprätta bort stygnen som jag kastat fast virkningen med på kudden. Kanske det är en gyllene anledning till att sy en ny kudde också?

Mönstret hittar du HÄR, fungerar inte linken så ge mig beskjed.

14 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilken massa jobb du lagt ner på ditt fina överkast. Kudden matchar ju fint också. Om du syr en ny kudde med någon av höstens pigga färger så blir den säkert flott.
Kram

Anonym sa...

det er helt nydelig Mia.. en vanvittig jobb du har gjort der !!

dette er en annen variant at de to mønstrene jeg har.. det ene har jeg fra mormor.. det andre var i et dansk hefte jeg kjøpte fra DMC tror jeg.. har heklet noen puter og begynte på et lite sengeteppe men gav opp.. fingrene orker ikke det tynnegarnet lenger..

popcornmønstrene går aldri av mote !! bare hold godt på de oppskriftene..

må sjekke den linken du har der.. ha en fin kveld ! klæm

Mia stickar sa...

Jag har virkat mycke i mitt liv men aldrig ett sängöverkast! Vad duktig du varit!

BiZen sa...

Visst är det snyggt med mucher!
Har alltid gillat det och virkade ett par sådana kuddar (den gröna från Allas) någon gång på 80-talet kanske.Nu vet jag inte var dom är.
Virkade en supersnygg gardin med mucher också. Ja, tänk vad man varit duktig.....
Kram! //BiZen

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tycker det är så fint med vitt virkat. Men jag bäddar inte sängen var dag och i gästrummet lägger sig hunden så vad gör man..? Kudden var jättefin också.
Agneta kram

Birgitta sa...

Vilket mastodontarbete du gjort när du virkade det fina överkastet. Kudden är också fin, du får passa på att byta färg på kudden när du tvätt den, så blir den som ny.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Jinni sa...

Wow, vilket jobb och så himla vackert.
Du är duktig du!
Kram Jinni

Reginas Cottage sa...

dear mia,
wow!!!!! was für eine fleißarbeit.
die decke sieht phantastisch aus.
ein wahres meisterstück.
ganz,ganz,liebe grüße sendet dir regina

Bodil sa...

For ein jobb du har gjort med det teppet. Fantastisk flott :) Og så flott pute og. Ha ein fin kveld :)

Anonym sa...

Det der er et utrolig fint sengeteppe, men hva i alle dager er muschar?

Agneta sa...

Gissa om du har inspirerat mej! Efter det att jag såg ditt sängöverkast har jag bara haft virkning i huvet. Har redan virkat kudden med muscher och spindelmönster. Kan du tänka dej att lägga ut mönstret med bara muscher också? Då har jag mer arbete som jag kan förgylla vinterkvällarna med. Tack på förhand. Agneta

Unknown sa...

Jag har gjort ett överkast av rutan du delar med dig av. Delade med mig av den i olika virkgrupper på Facebook och delade en länk till din blogg.
Hoppas det var ok?
Mvh // Jessie

Unknown sa...

Hej jag är helt såld på överkastet och om det går får du gärna mejla mönstret du har från tidningarna, är svårt att ta bilder på😊
Mvh Maria
mariajellergard@gmail.com

Mia sa...

Hej Maria,
Den mailadressen som du skrev fungerar inte.