tisdag 2 februari 2010

Virkad fönsterremsa efter gammalt mönster

DSC_0037

Mönstret till den här fönsterremsan har jag lärt mig av min mormor, en gång för länge, länge sedan. Om det skulle vara sån att någon annan har ‘ägorätt’ till mönstret så ber jag om ursäkt och vill gärna få beskjed. För allt jag vet så kan det här vara något som min mormor själv komponerade, eller ett mönster som har gått i arv..

Det är ett otroligt lätt mönster att virka, rapporterna går 3 varv och man virkar den så bred man vill ha den. Min remsa som jag visar här är 20 cm bred och passar bra på mina bänkar framför ett karmlöst fönster.

 DSC_0039DSC_0038

En rapport i bredden består av; 6 stolpar ( ‘ränderna’) och en båge, bågen är 10 luftmaskor bred. Ska man virka en remsa med 4 ränder lägger man alltså upp; 54 maskor + 3 luftmaskor ( första stolpe i nästa varv.)

1.a varv; *6 st, 3lm, 1 fm om bågen, 5lm, 1 fm om bågen, 3 lm*, 6 st

2.a varv; * 6st, 1 lm, 3 st+1 lm+3st (om bågen med 5 lm), 1 lm*, 6 st

3.e varv; *6st, 5 lm, 1 fm ( om den lm som är mitt imellan stolparna), 5 lm*’ 6 st.

Repetera de 3 varven tills fönsterremsan är så lång som du vill ha den.Jag brukar avsluta mina remsor med en udd. Då forsätter jag varven som tidgare men flyttar hela tiden dom 6 stolparna i kanten 3 stolpar längre in.

 DSC_0040DSC_0041

Så har jag tagit sticklingar av några av min Hoya. Kom på att jag har några kaffekoppar som inte används, så varför inte använda dom som krukor?

20 kommentarer:

Hobbygåsa sa...

Så fine de er! Og takk for oppskrift, Jeg har et par vinduer hvor slike hadde passet flott, kanskje det blir sommerens hekleprosjekt :-)

Birgitta sa...

Så fin den är och du delar med dej av mönster också. Trevligt.
Ha det gott.
Kramisar Birgitta

Birgitta sa...

Hej igen! Roligt att du också vill ha en de nya löparna. Hör av mej.
Kram Birgitta

Mia stickar sa...

Va fin den är! Länge sedan jag virkade nån duk nu!

Troen og Haapet sa...

Kjempe fint mønster!Morsomt når ikke bare materielle ting går i arv, men også håndarbeid;)
Clivia`n din var flott!..men ble dnen ikke hvit?
Klem

Filimarans Funderingar sa...

Det var längesen jag virkade någonting jag stickar mest , men det var nästan så jag blev lite sugen att börja virka en duk. Ditt mönster verkade roligt att virka.
Ha det gott/margareta

Bodil sa...

Så nydeleg løpar :) Takk for at du deler oppskrift!

Uttan sa...

Fint och tack för mönster lätt och vackert.
Just nu blir det inte så mycket virkat jag syr hjärtan av hjärtans lust.

Ha det så bra!
Kram!

Gela sa...

Du ger så inspirerande tips alltid. Ha en riktigt fin fin dag/Gela

Gela sa...

Måste bara få säga att du har en underbar blog hittar mer och mer varje gång jag är inne här. Idag hittade jag till trädgården. Tack/Gela

BiZen sa...

Roligt att du delar med dig av mönstret. Virkade mycket på 70-80-talet men har nog aldrig sett just det här mönstret.Fint är det!
//BiZen

Unknown sa...

Lekker løper :)

Ang. collieullen vet eg ikkje, du får nappe av litt og måle lengden på den ;) Er den kortere enn 4-5 cm kan det nok bli vanskelig å spinne den.

Bestemor Drillo sa...

Takk for oppskriften Mia, den skal prøves når alle mine UFOer er ferdige! Smart med de kaffekoppene!
Klem til deg!

Åsa! sa...

Så generös du är som delar med dig utav virkbeskrivningen. Nog är det lite speciellt med ett mönster som går i arv!

Unknown sa...

Tenker du på 123knit-linken? Så lenge du holder deg under 200 NOK trenger du ikkje betale noe ekstra. Har fått pakke som har unngått tollen med høyere verdi, men det er vel ett engangstilfelle.

Hilde sa...

Så lekker løper du har heklet! Jeg hekler litt av og til - det er veldig hyggelig med heklede ting!
HIlde

Bluewhiskey sa...

Så sött :)

Tror min mormor skulle gilla att virka dom där, hon är en inbiten dukvirkare :) fast hon håller sig oftast undan från stolpar, undrar om det är därifrån jag fått min ovilja mot sådana :p

Lisa sa...

Gilla! Jag ska absolut virka fönsterremsor av ditt mönster. Tack för att du delar med dig!

Soili sa...

Tack för att du delar med dej av mönstret.Nu har jag testvirkat en snutt,gillar verkligen.....min son har beställt en fönsterremsa,har letat efter ett passande smalt mönster,det här är perfekt, eftersom man kan med lätthet göra den precis så bred man vill.Bild kommer på min blogg när jag virkat en bit.
Kram.

Unknown sa...

Hej!
Tack för att du delar med dig av ett gammalt tjusigt mönster till fönsterremsa. Jag är nybörjare och behöver lite mer information... Kan man använda merceriserat bomullsgarn, jag har några nystan Marks & Kattens Bianca, på nystanet står det att man ska använda virknål 2-2½ (Boye nr 4-5). Är det lämpligt eller vad föreslår du?
Med vänliga hälsningar
Christina Friberg