fredag 4 februari 2011

Allt annat än ull !!

Nu har jag tjatat om ull hela vintern tror jag. Men det blir ju sån, man liksom fastnar i en hobby. Idag har jag varit ledig och nästan inte rört rocken. Nu skiner huset istället, tre stora tvättar hänger till tork och jag känner mig riktigt nöjd med dagens insats. Men kan undra var energin kom ifrån för det har jag egentligen inte. Det måste ha varit vårsolen som strömmade in genom fönstren  och avslöjade vart minsta dammkorn.. Som belöning för dagens insats blev det en chokladkaka. Inte helt ovanligt så blev den till efter infallsmetoden..

200 gram mörk choklad, 100 gram margarin, 6 ägg, 3 dl socker,  1 dl hackade mandlar, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver, 3 dl mjöl..  Chokladen smälts i en kastrull tillsammans med margarinet. Ta kastrullen till sidan och vispa in ett ägg i taget. Resten av ingredienserna rörs ned med en träslev. Ha röran upp i formen och grädda i 180 grader, 45 min

Hur mycket kaffe jag än dricker så ska en god chokladkaka serveras med ett glas iskall mjölk, då smakar den som bäst! Den här blev helt fluffig och porös, inte alls kladdig som jag en stund var rädd för..

Kladdig förresten, hur får man testat det? En gång för några år sen blev den bara borta, min potatis sticka. En sån liten pryl som man alltid har vid sidan av spisen, helt ounvärlig sak. Jag letade och letade genom butikerna men hittade ingen. Vad använder man i stället?? Jag kände mig helt handlingsförlamad.. En gång som jag åkte hem från Sverige hade jag tio !! såna här provstickor med mig hit. Inte klarar jag mig många dagar utan.. Och det mest otroliga är att idag har jag bara den här kvar.

7 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Chokladkaka är mums! Jag gillar den bäst när den är kladdig inuti. Nu blev jag riktigt sugen men klockan är faktiskt 23:10. Lite sent att baka kaka och alldeles för sent att äta kaka.

Linn sa...

man kan testa kladdigheten med en tandpetare också:)

Uttan sa...

Vad Du varit flitig och kakan ser Mumsig ut!
Provstickor får man inte för många av.
Av nån anledning så försvinner de lätt och jag har använt mina tunnaste stickor när jag inte hittat nån. Numer köper jag någon då och då.

Trevlig Helg!
Kram!

Helena sa...

Mums filibaba så gott det ser ut. Jag använder en tjock synål som provsticka, men bäst är en tunn trästicka. Trevlig helg.

Nanne sa...

Den kaken så nydelig ut....... MEN MELK???????

Jeg bruker alltid en gaffel når jeg tester kaken (og lager alltid et krater...)

... sa...

Ojsan, jeg ser at jeg har gått glipp av flere innlegg her, men har nå lest meg nedover. Superfint garn du har laget :)

Kos deg med sjokoladekaken, Mia, regner med at den smakte fortreffelig, og ha en flott lørdag videre :)

Åsa sa...

Mmm, smarrigt!

Hoppas du får en fin söndag Mia! Kram