lördag 7 augusti 2010

Färskare grönsakssoppa blir det inte !

 grönsaker rätt ifrån trädgården

  Rätt in från trädgården, ekologiska grönsaker, full kontroll, alla odjur som har varit på dom är jag bekant med, ingen kemiska sprayer, bara helt naturligt friska och goda, ja det återstår att se.. Lördagkvällens middag blir en grönsakssoppa. Raka vägen från köksträdgården till köket.

lökpotatis 

Rödlök, charlettenlök och vitlök, fräst i margarin med lite salt och peppar. Så i med en boljongtärning och späder med vatten.  Färsk potatis, skrubbad och delad i tärningar hoppar över i grytan tillsammans med morötter i bitar. Detta får puttra lite medans jag studerar min broccoli som jag har lagt i saltvatten, gör man det kommer alla eventuella blindpassagerare ut, hm, här var det en. Detta ska vara en ren grönsakssoppa utan extra tugg motstånd..Så, bort med den.

 morötterbroccoli 

Så kommer turen till ärterna som smakar minst lika gott råa, men inte alla går raka vägen in i munnen, det blir några till soppan också. Sen kommer den spännande ingrediensen, oprövad..

 ärter och buljong bondbönor

Innanför den mjukt polstrade bönskidan hittar jag dessa, stora rödbruna bondbönor, ärtan ser liten ut på sidan av..

bondbönor

Om jag nu gör det här riktigt är jag inte helt säker på ( ska dom kokas eller skalas först ??) så bönorna skalas en gång till, det rödbruna skinnet kan man ta av, det släpper enkelt med hjälp av en liten knivspets, kvar ligger nu gröna stora, men något plattare bönor.

  rensade bondbönor

Så medans jag rensade mina ärter och bönor har nog potatisen och dom andra grönsakerna kokat sig möra. Har i dom gröna delikatesserna, har i en massa Harissa krydda, ett måste i det meste, som jag får av en arbetskollega, sätter piff på smaken och gör att det värmer lite extra i halsen..

  Harissa

Allt blir bättre med en liten skvätt grädde, så … och en kvist med dragon ( mitt middagsällskap tycker inte om persilja..)

grönsakssoppa

Den fick full pott av K. som var den enda bortsett från mig som var hemma till middag, inte en droppe blev kvar.  Och det blev minst lika gott med dragon (estragon)  som med persilja.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Jeg er kjempeimponert! Det der så veldig godt ut :-)

Anta sa...

Det kan man verkligen kalla färska grönsaker, mumsigt ser det ut att vara oxå. Vad mycket fina saker du odlar.

Tigris Predikantan sa...

Ser sannerligen gott ut!
:)

Helena sa...

Mums filibabba. Man nästan ser hur alla vitaminer bubblar i grytan! Vilken lycka att kunna odla så fina grönsaker, och med ditt fina kök är det ju hemtrevligt att laga maten.

Ingela sa...

Mums vad sugen man blir. Min man och jag kommenterade just igår att det var läge fr en riktigt god soppa kanske på torsdag.

Inget smakar som det man tar från egen täppa. Har aldrig begripit riktigt vad det beror på, men så är det!

Mia stickar sa...

Å så synd den tog slut! Ser så god ut, hade kunnat cykla förbi och smaka! :)

Mimmi Hek sa...

Mums! Bondbönor så spännande ut. Har vi aldrig odlat. Får nog prova det nästa år. Vad är Harissa? Brukar testa det mesta men detta har jag aldrig hört talas om.

Jorun sa...

Det så godt ut, så nå ble jeg sulten jeg!

BiZen sa...

Mums, den soppan ser supergod ut!
Blir riktigt sugen. //BiZen

Meta sa...

Hej gumman !
Det vattnas i munnen när jag ser alla dina fina ghrönsaker, där ligger pappa i lä. Våra grönsaker är mera som prydnad än till att äta. Men jag har också lagat en god grönsakssoppa. Idag har jag även provat på vår fänkål, den är lite för stor för att vara god, men, i växthuset där finns det både gurka och tomat. Det är inte dumt det heller.
Kram mamma