lördag 7 april 2012

Och ett till..

181 meter/ 37 gram (489 m/hg) fortfarande kardad tvåtrådig höstull

Det är ju så kallt ute att det är lite som inbjuder til trädgårdering just nu, inte mycket man kan göra heller. Så när man först har påskledigt kan ju tiden användas till andra sysslor, som att spinna till exempel..

Den sjögröna ullen som jag beställde nu sist har jag kammat ihop med dom sista resterna av det vita höstullen jag tvättade själv. Även om lådan fylls upp så är jag inte färdig ännu, tänkte jag skulle laga sånt mossgrönt ‘garn’ av allt det vita som är kvar..

Resterna från den sjögröna kammningen har jag kardat ihop med resterna från det blå. Tillsammans med lite vit shetlandsull ser kardeflaken ut så här. Nästan grå med lite blåa fläckar.. Shetlandsullen lägger jag till för att ha några långa hår i ullen också, fastän så lite att jag egentligen funderar på om det inte gått lika bra utan..

219 meter/ 43 gram (508,5 m/hg !!)  - tvåtrådig kardad höstull

Något har hänt, garnet som jag inte absolut försökte få över 500 meter blev det! Och det med kardad ull, otroligt! Ska jag skylla på olivoljan som jag plötsligt kom på att jag inte smörjde med längre sån att spolarna snurrar löst och fint utan motstånd..

… eller ska jag skylla på meckingen. Självklart sitter jag så ivrigt trampande på spinnrocken att den går sönder, igen.. Saken i mitten är den bruna grejen som satt i. Jag försökte först byta ut den mot ett gammalt hopprep här hemma ( till vänster) men hur många minuter tror man det satt?? Dags att skruva isär rocken igen och försöka en gång till med grejen till höger, en avklippt bit av en datakabel jag hittade ute i boden.. Nu är rocken så god som ny och spinner snällt (borde nog inte notera mig att jag fick rocken i huvudet när jag ställt den på bordet för att komma åt att skruva av trampan underifrån..) och imorgon kan jag åka till närmaste byggmarknad och se om jag hittar något jag kan använda, fast kabeln fungerar faktiskt, så det så!

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Ser varmt och gott ut i kylan. Vi har fått snö här i natt.
Glad Påsk på er!
Kram

Mia stickar sa...

Värstans vad du spinner pch så fint blir det! Hoppas du hittar nåt som passar till rocken så han går som blixten igen!

Lisa sa...

det är ju det jag alltid har sagt: man ska ha hjälm! ;-)
Bra fixat! Vilket leder till nästa klokskap: en bra kvinna reder sig själv! Hi hi.
Om garnet säger jag bara AAAHHHH...

Kram, Lisa

Lilli sa...

Oj, så mycket och härligt garn :) Ser väldigt varmt och gosigt ut. Ha en bra avslutning på helgen!