torsdag 16 augusti 2012

Lawson och Päronblad

Jag har inte färgat så mycket den sista tiden, det är ju så mycket annat man ska hinna också, som jobb till exempel. Men nu har jag en veckas semester igen och lite tid till mig själv igen. Lawson cypressen i Lunden skulle tuktas och avklippet, jepp, det hamnade i grytan. Första försök var en ren besvikelse efter den härliga brunfärgen jag fick förra gången, nu blev det ju gult. Så då undrade jag vad jag gjorde förra gången, kanske jag hadde med mer av grenarna? lite brunt blandad in i det blågröna ‘barret’ så blev färgen brun, inte den gyllne färgen från sist men brunt.
Så har jag beskurit ett päronträd (det är ju massor man ska göra i trädgården så här års..) och bladen hamnade i grytan. Tre olika gulaktiga resultat, ingen speciellt fin här heller. Jag drömmer om rosatoner, hm, färga kallt gav ingen färg i garnet..
Nu ligger det ny ull i en kastrull och väntar på färg. Den här gången ska ullen betas INNAN färgning med alun. Allt-i-ett är kanske det enklaste men är det det bästa?

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Betat med päronblad blev ju en fin färg. Visst är det lite mera pyssel, men jag tycker nog att betningen gör färgerna finare.

Hilde sa...

Synes du har fått frem fine gulbrune farger :) Og så er jeg spent på hva du etterhvert mener om forbeiset kontra alt-i-ett-farging.

Takk for koselig kommentar :) Ang jernsulfat, kobbersulfat og potaske, så har jeg kjøpt det på ebay. Vinsten har jeg fortsatt ikke funnet...

Ha en god helg, Mia :)