måndag 8 oktober 2012

Höstens grödor

Iår har jag varit dårlig på att uppdatera min skörd. Visst har jag haft både frukt och bär den här säsongen också. Grönsaker har vi ätit hela tiden, från räddisor och spinat helt fram till nu när man kan börja ta in sena rotgrönsaker. Med fara för frostens härjningar blev det grönsaksoppa (igen ..) till middag. Tänk vad härligt när man bara kan gå utanför dörren och hämta in en middag.

Dom allra sista bondbönorna var ju tvugna att få hedersplatsen i soppan. Denna delikata grönsak kan jag aldrig skryta tillräckligt mycket av. Kan man fatta och begripa att det ska vara så svårt at få fatt i utsäde till den här i Norge, skärpning alltså.

Vitlök så liten som bara den och några stackars potatisar kom fram när jag drog bort bönstänglarna. Ner i soppan med dom ocskå.

Havrerot, jag var ju helt enkelt tvungen att tjuvstarta lite på dom också. Det är en rot som jag aldrig haft innen. Resten ska nog få bli en alldeles egen rätt, men det var kul att testa dom nu.

Det samma gäller svartrot. Den sådde jag i fjol också men då fick jag två rötter. I år är det flera. Den enda jag tog upp idag är fortfarande lite kort så jag ska nog vänta en vecka till. Fattigmansparris, låter inte det gott? Flera middagar i sikte alltså.

Men grönsaksoppa alltså. Några palsternackor, dom sista purjolökarna (som var väldigt tunna..) morötter från pappas frö, gula och festliga. Två jordärtskockor, en liten tjuvstart det också. Dom sista tomaterna och et blad libbsticka, soppaörten med stort Ö. Detta smakade som vanligt helt ljuvligt. Men rätt ska vara rätt, varken vitvin eller chili hittade jag ute..

Finns det något godare än varma, starka grönsaksoppor på hösten?

1 kommentar:

Pixi sa...

Absolut en av de godaste hösträtterna och dessuto om allt är färskt!Vilken bonus!kram på dej =)