söndag 17 mars 2013

Söndagstema - Vårtecken

Det är inte så många vårtecken ute att visa fram. Här ligger det fortfarande långt över halvmetern med snö ute men solen är tillbaka, längre dagar, det gillar både jag och krukväxterna. Ett säkert tecken på det är att mina fönster fyller sig upp med sticklingar igen.

Nu är ju fönstret på kontoret redan fullt med alla sticklingar från i höstas, dom tackar också för solljuset och börjar äntligen växa. Egentligen ska man ju inte ta sticklingar när det är mörkt ute men dom här porslinsblommorna har i stort sett klarat sig. Nu väntar jag bara på lite varmare dagar så jag kan beställa några till.

Vårsolen ger också spännande färger på mina garner när jag ska ta en bild. Men ute hade den försvunnit när jag äntligen kom så långt. Här intill husväggen hade vårsolen, som var för någon vecka sedan, börjat äta sig inöver kanten. Men nu har det kommit ny snö på toppen. En fördel är att det blir rent och vitt igen istället för allt det gråa som annars kom fram, men nu borde det snart vara nog tycker jag.

På köksbordet har det flyttat in nya tulpaner igen i helgen, ett litet vårtecken det också, för jag brukar vänta så länge jag bara kan med tulpaner men nu är dom på plats.

Tema - Söndagsfoto hos Suss o Kai

12 kommentarer:

Hilde sa...

Så mange stiklinger du har, fint at vokser og triver. Stilige blader på den på det første bildet :)
Flott og fargerik tulipanbukett, og jeg ser en liten kvist med gåsunger der også? Har du plukket den ute? Her har jeg ikke sett noen enda.

Ha ei fin ny uke :)

sylvi sa...

Så vackra tulpaner.♥
Vad många plantor du har.

elle-melle sa...

Stiklinger ja, det er et godt vårtegn, Jeg pleier også ha vinduene fulle av stiklinger, men i år har jeg ikke kommet så langt ennå.
Også fargene som begynner å dukke opp - et skikkelig herlig vårtegn. Det er bare så skjønt å oppdage annet enn grått, hvitt og brunt!

Meta sa...

Det är skönt att se att du kan hitta lite vårspaning både här och där.
ha en fin vecka
kram Meta

Anki sa...

Det är svårt att hitta vårtecken utomhus, men inne har du ju gott om dem - oj så många sticklingar du har! Och underbara tulpaner!

Svalen sa...

Ja, vi får lage vår innendørs mens vi venter på at snøen skal tine.
Lykke til videre med stiklingene:)

Suss o Kai sa...

Ja du hittade lite vårtecken även om de känns som vinter ute :) Fin tolkning och fina bilder Härligt med garnerna :) underbart med tulpaner Kram Suss

Brit sa...

Herlig med alle små tegn på vår. Her har vi også mye snø enda, men deilig sol om dagen. Er imponert over alt garnet du farger selv. Nydelige, avstemte farger. Jeg kan for lite om dette emnet, men har lyst til å prøve. Kanskje i løpet av året? Så koselig med alle stiklingene i vinduskarmen. Du er en allsidig dame.
Ha en fin dag!

Åsa! sa...

Ja du Mia... Vart är våren? Inte här vid oss i alla fall. Vi får vårda våra små plantor och hoppas på varmare tider!

Anjas Hill sa...

Vilken tur att man kan ta våren i 'egna händer' oavsett hur den behagar bete sig utomhus;)!
Jag tar också sticklingar på hösten - pelargonsticklingar./Anja

Anki sa...

Hej igen...
Jag vet ju att du färgar garn... har du sett denna sida om färgning med svamp? http://www.lystickan.se/index.html

Lisa sa...

Våren ja... Den verkar ha tagit ledigt och åkt på semester till något varmare land. Just nu känns det som att det aldrig blir sommar. Just nu vräker snön ner (fast solen skiner lite också). Nåväl, det blir sommar till slut. Det är bara så tråkigt att vänta...

Kram, Lisa