lördag 27 februari 2010

Sticka pläd i restgarner

DSC_0010

.. det är en evighetsmaskin… den melodin rullar runt i mitt huvud just nu. Nu har jag kommit på vad jag ska göra med allt restgarn från hösten och vinterns alla mössor. Hade först tänk jag skulle virka mormorsrutor, eller kanske en av alla dom här randiga plädarna eller.. Men så såg jag läste jag dominostickning inne hos en med samma namn som mig. Blev inspirerad och letade lite runt på nätet..

DSC_0011

Om det här nu är dominostickning eller inte vet jag inte men idén är ju faktisk smart. Bara sticka en ruta och sedan plocka upp nästa rutas maskor från den igen. Då slipper man sitta och sy dom ihop på slutet, sånt gillar jag.

DSC_0012 

Startade med 42 maskor, stickar bara rätstickning og stickar ihop dom tre mittersta på vart anat varv, då blir det en fyrkant. Enkelt, men en fyrkant är bara 10 cm, tunt garn och stickor 3 mm.. Behöver minst 12x16 rutor, då blir jag av med lite restgarn !!

DSC_0014

172 rutor, bara ca 160 till alltså... räknar inte att jag blir färdig med denna i vår .. det är en evighetsmaskin..

12 kommentarer:

Livet i Fattighuset sa...

Så fint det blir! Det er moro med tepper, jeg har et jeg strikket for 12 år siden. Bruker det hver dag!

Ha en fin lørdag :-)
Marie

BiZen sa...

Det blir verkligen fint och så lätt det verkar med din enkla förklaring. Har varit på väg att prova det där med dominorutor, nu när du förklarat på ett bra sätt är det bara att sätta igång.
Tack för att du delar med dig! Kram Birgit

Bestemor Drillo sa...

Takk for innføringen i Dominostrikk!
Har aldri prøvd dette, men skal sette i gang når alle mine UFOer er ferdige! Klem til deg!

LisaMatilda sa...

Skönt med en varm och mjuk pläd att svepa om sig. Kul att göra något av alla sina restgarner!
Ha en skön helg!
Kram

Mia stickar sa...

Å så inspirerad jag blir, satt och tittade i boken lite igårkväll Idag ska här provas!

Anonym sa...

hi..hi.. har du ikke hørt den melodien om gutten som skulle lage noe flott til sin mor.. han begynte på noe stort og flott men, det gikk litt galt underveis, og han endte opp med ei trefjøl :o))

God arbeidslyst :o)) og god helg..

klem fra mæ

Gela sa...

BLir så inspirerad men hinner inte handarbeta så mycket just nu. Men det är ändå roligt att komma in hit till dig och få inspiration.Ha en fin helg/Gela

Bodil sa...

Det var ein smart måte å strikka lappar. Det blir nok eit flott teppe! Ha ei fin helg :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Så lurt og fint. Men det blir jo ganske stort å ha i fanget på slutten da ;) men da er det vel vår og du kan sitte ute og kose deg.

... sa...

Har ikke hørt om Dominostrikk før, så spennende. Teppet ditt blir fint!

Jeg holder på med både hekleteppe og strikketeppe, men det går i lapper, og det blir litt av en jobb å feste tråder og sy sammen. Må nok prøve meg på dominostrikk en gang i fremtiden.

Hemskapat sa...

Hej!
Ta chansen att under en inspirerande helg i natursköna Waxholm prova på grunderna i tvåändsstickning den 22-23 Maj!
Vi lär dig grunderna, och att sticka olika slags mönster med hjälp av grundmaskorna.
För mer info besök www.stickkurs.se

Medlemmar i sticka.org erhåller 10% rabatt på kursavgiften!

Varmt välkommen önskar
Agneta Byers
&
Marie-Louise Ullman

Jorun sa...

Jeg begynte også å strikke et teppe i fjor engang... Men jeg rakk opp alt sammen igjen. Syntes det går så seeent å strikke. Eller kanskje det er meg som er sen...?
Nå har jeg planer og å begynne på nytt med teppet, men denne gangen vil jeg hekle det, i bestemorsruter.