söndag 31 oktober 2010

Flarne parisienne

Pajdeg; 150 gram smör, 3 dl mjöl, 1 dl socker + 1 ägg. Knådas till en deg och tryck den ut i formen. Grädda den i 220 grader, ca 10 minuter, medans äpplena skalas och skärs i tunna skivor. Jag använde 5 äpplen för jag tycker om när det är mycket frukt. Skivorna läggs på pajbotten och pajen gräddas ytterligare i ca 30 min, så äpplena blir mjuka. Smält aprikosmarmelad, gärna med lite citronsaft och slå över äpplena när pajen är färdig. Serveras kall med vispad grädde. Mums fillibabba!

6 kommentarer:

Åsa! sa...

Det var ett nytt spännande pajrecept! Vi äter mycket paj här som helggott, ska absolut testa ditt recept!

promenader på landet sa...

Hej goa Mia! Tack för kommentaren hos mig, den värmde! Jag blir så glad när jag kan ge glädje! Tack för att du delar med dig av ett smaskigt recept det måste jag prova snarast! Må så gott i veckan! Kram från Maria

Mimmi Hek sa...

Mmmm! ser jättegott ut. Måste prova, kanske nästa helg.

Filimarans Funderingar sa...

MMMMMMMmmmmmmmums vad det låter gott!!! Vill ha!
Ha det gott/margareta

Laila -Karin sa...

Denne vil jeg prøve meg på.
Ha en fortsatt fin kveld og takk for koselige kommeentarer
Klem

Nanne sa...

Skjønner dere har koset dere i helgen. Ha en flott uke.....