fredag 7 januari 2011

Den sista rest..

Jag har fastnat vid spinnrocken. Tvinningen har ju inte direkt gått fort, den blå tråden ryker ju hela tiden, men nu tror jag jag vet varför..hm.. Jag bygger nog berg innan jag låter tråden gå gjenom nästa krok på spolen. Det har ju gått bra men nu som tråden blev så tunn så ramlade plötsligt allt liksom ifrån varandra och tråden skar sig in i det andra garnet på spolen med resultatet att den gick av. Inte en gång men hela tiden, hur försiktigt jag än försökte lirka ut den. Något 3ännu dummare var ju förståss också att jag inte klarade hitta ändan på den som gick av första gången så jag hade till slut många ändor på spolen. Rev av varv i desperata försök att hitta den lilla snutten som jag egentligen borde dra i.. Men nu så, nu är det gjort. Nu är det slut på den blå tråden.

35 gram/160,5 m (458m/hg – fingered wieght). Det närmar sig. Att den här härvan blev lite längre har nog att göra med att jag spann det grå lite tunnare i starten av spolen, sen tog nog tröttheten över..

37 gram/185 m (501m/hg) !! nu är jag bara futtiga 27 m/hg från Lace klassen!! Inte är det fingered heller för efter dom mått jag hittade slutar den tjockleken på 487m/hg.

Den sista härvan har jag inte tvinnat med den grå skottska ullen. Det sista av den blå tråden tvinnade jag med en tråd av den bruna franska ullen som jag beställde nu sist.  Den nätsidan har inte heller några detaljer om ullen, annat än att den är medelfin, vad det nu innebär. Mjukare är den, och håren, fibrerna, är långa så det var inte speciellt svårt att spinna av det. Eftersom jag fortfarande har mera brunt kvar på spolen så kan jag kanske pröva ut den merinoullen också på den andra, man kan ju hoppas jag klarar spinna tunnt av den också.. Tänka sig, nästan Lace… Nej, nu kommer jag sova gott. Jag då, det är sent men i morgon är jag ledig, och jag gillar ju att sova länge ..

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Vilken tur att du kom på var felet ligget. Men garnet är så fint.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Pixi sa...

Du är så duktig!!Sj fasstnade jag inte i spinnträsket,hehe..Inte fullt ut iaf..vill gärna spinna från färdigt kardad ull lr lin på slända...det är kul...kram kram =)