torsdag 8 november 2012

Koftan är färdig, måste nog säga jag är ganska stolt

Jag blev tvungen att hänga den överst på kylskåpsdörren för att den inte skulle släpa i golvet. Men nu är den alltså färdig. Med tanke på att jag flera gånger tänkte på upprepning av den då jag kände mig missnöjd så blev den lika väl inte så illa. Nu är jag nog nästan lite glad att jag inte gjorde det.

Fickorna är på plats. Dom sitter bra plasserade om jag tänker på höjden, och dom är tillräckligt djupa. Det enda jag borde ha gjort lite annorlunda är bredden, det hade inte gjort något om dom var 5 cm vidare, men, men…

En hel kväll har jag setat och fästit alla trådar och sytt i knappar. Det gick åt en del, 11 stycken. Jag borde kanske ha kommit ihåg ett knapphål i resårkanten nederst också men det glömde jag och nu får det vara. Tror ändå aldrig jag hade knäppt den lika väl. Jag har ju en knapp till övers så jag kan ju sy i den bara för att det inte ska se så konstigt ut kanske.. Men jag bestämde mig alltså för att jag inte skulle repa upp knapplisten, färgen ser ju inte så dum ut och när tröjan nu är sköljd så brukar ju garnet tova sig lite och den ser inte längre så tunn och gles ut.

Kanterna nederst på ärmarna behöll jag ocksåsom dom var, halsringningen också. Jag tycker bättre om såna rätstickade vikta kanter än resår och här gick det ju bra utan att dom böjer ut sig.

Så här ligger den nu, uppsköljd, och torkar. Koftan kommer bli jätteskön tror jag. Måttbandet ligger där för jag var ju tvungen att mäta hur läng den egentligen blev..

96 cm !!!!! Det är helt ner till knäna det.

Men knapplisten ja, den tovade sig kanske inte lika mycket som jag hoppats på..

Så, här är min första kofta av min ull som jag växtfärgat, ulltussarna som jag sedan spunnit. Jag känner mig verkligen stolt.

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Den ska du verkligen vara stolt över, den har blivit så läcker och färgerna är underbara!
Agneta kram

Lisa sa...

Sträck på dig allt du kan! Koftan är fantastisk! Jag förstår att det känns härligt att ha gjort den helt själv. Guud, vad du ska mys i vinter!
Fast du kanske inte ska sträcka dig så mycket, då blir det ju ingen långkofta längre, he he.

Kram, Lisa

Bodil sa...

Du har god grunn til å vera stolt :) Flott kofta i nydelege fargar. Og du har både farga, karda og spunne garnet sjølv. Litt av ein jobb. Du er kjempeflink :)

Birgitta sa...

Så skön din långa kofta ser ut. Den blir skön att krypa in i när snöbyarna drar förbi hos dej. Vad duktig du är som har färgat och spunnit allt garnet själv också.
Du kan allt känna dej riktigt stolt.
Kramar Birgitta

Meta sa...

Gumman , gumman vilken underbar tröja. nu behöver du inte frysa i vinter. Tänk att du har gjort allt själv. Nu saknas det bara ett får där uppe på höjden så kan du göra allt från grunden.
Kram mamma

Ann-Sofie sa...

Wow! Vilket jobb du lagt i den.