söndag 11 november 2012

Toscakaka..

Mamma hade bakat Toscakaka igår berättade hon och då fick jag också lust på det. Men det här hacket är något helt annat faktiskt. Mer om det senare..

Kakan blev knallgod, så där lagom saftig som toscakakor ska vara.

2 ägg, 125 gram smör, 1 dl socker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver. 175 grader, ca 10 min, tills kakan var så pass hård att nötsmeten kunde läggas på toppen.

Nötblandningen; Hackade mandlar, valnötter, hasselnötter och solrosfrö, tillsammans 3 dl !!. Men först smälte jag 100 gram smör med 1 msk vetemjöl, 1 dl socker, 1 msk mjölk innan jag hade ner nötterna. Kakan fick stå ytterligare 15 min i ugnen tills nötmassan blev härlig gyllen och knäckig.

2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, så läcker, jag kan känna smaken och doften......Agneta kram

Åshild sa...

Toscakake er nydelig. Og det er lenge siden sist.