lördag 29 december 2012

Lawson cypress färgad spelull

Färgad med Lawson cypress, järnspik, salt och amoniak

25 gram/ 71 meter ( 284,5 m/hg), tvåtrådig kardad spelull/ spælull (brun)

KOM IHÅG!! att ullen är spunnet motsols/ medsols! Det måste jag göra med all spelull framöver!

Detta är ju den kopparfärgade Lawson spelullen! Jag hade bara skrivit på bägge sidor av lappen. Skjärpning Mia, inte konstigt att det blir så svårt när jag i tillägg inte änns klarat skriva mina små lappar ordentligt!

Färgad med Lawson cypress, järnspik och salt

23 gram/ 66,5 meter ( 289,5 m/ hg) tvåtrådig spelull/spælull (grön)

Färgad med Lawson cypress

Färgad med Lawson cypress

43 gram/ 142,5 meter (330,5 m/hg) tvåtrådig spelull/ spælull (beige)

Tillsammans 91 gram/ 280 meter. Nu tror jag att jag kardat och spunnit all ull färgad av Lawson cypress, vad blir nästa?

Chamaecyparis lawsoniana

Chamaecyparis lawsoniana, Lawson cypress, eller också kallad Port Orford-cedar, har gett mig många färgtoner. Helt klart något jag ska försöka exprimentera mera med till sommaren. Den våta, nyfärgade ullen på bilden under är verkligen inte rättvis mot färgen jag fick på garnen.

Något som jag så absolut ska komma ihåg om jag fortsätter färga ull nästa sommar, är att ta mer bilder och dokumentera bättre vad jag gör. “Lawson 2.a m/spik + salt + salmiakk” hjälper liksom inte stort för mitt minne nu märker jag. I somras tyckte jag nog det var tillräckligt. Men jag menar och tro att jag hade rostiga järnspikar i badet och saltade efter hand med havssalt. Den färdiga ullen fick säkert ligga i salmiakk (amonikvatten) och dra när det var färdigfärgat. 

Inga kommentarer: