tisdag 31 december 2013

Nyårsaftons meny–en husmors bekännelser

Nyårsafton är väl den kväll i löpet av året som man ska försöka sig på en trerätters middag. Så också här i huset. Som löfte till det nya året 2014 ska jag lära mig dekorering tror jag, uppläggningen är ju minst lika viktig som maten i sig själv. Men ska jag vara ärlig så smakade den här middagen alldeles supert, trots allt…

Petit choux, det har jag inte lagat sen i tonåren, platta pannkakor blev det då och platt fall blev det också den här gången. Jag antar att jag kommer försöka många flera gånger innan jag kan presentera perfekta små toppar. Här är dom fyllde med vitlökspuré. Det gröna ska vara en avocadopuré med citron och cayennepeppar Smakligt tillbehör åt Pilgrimsmusslor. (Vad fattas? Något rött i mitten? Kanske någon räka också nästa gång?)

Rödvins- och timjan marinerad Fasan med broccoli, druvor och valnötter. (Det ser inte speciellt vackert ut men smakade bättre, hur serverar man det egentligen?) Med en potatisgratäng, smaksatt med oliver och kapris så flyter det på tallriken, någon sås behövdes inte..

Så la grande finale, en Glace au four, gissa om den desserten kommer serveras flera gånger. Rulltårtan fick klä formen, egna hallon i botten med våran rödavinbärsglass, tänk vad glad man blir att man tog vara på bär i somras. Toppat med ett rikligt maräng täcke så slutade middagen med salig blick och mätta magar. (Nästa gång ska jag försöka göra den på ett fat istället så den kan serveras i skivor). Ja, ja, ingen behövde gå hungrig ut av 2013 i varje fall..

GOTT NYTT ÅR!

3 kommentarer:

Åshild sa...

Det er mange år siden siste jeg laget Omelette Norvegiene (kjært barn har mange navn), men bildet ditt frister.

Etter at jeg begynte å fotografere mat og anrette på tallerken for servering oppdaget jeg at hemmeligheten er størrelsen på porsjonen. Jeg legger opp mye mindre mat enn om gjestene hadde forsynt seg selv. Ofte får de som vil forsyne seg selv med mer.

Ellers godt nytt år til deg, nå har du vel kanskje begynt i ny jobb?

Meta sa...



MUMS!!!!!!!!!!!
Varför var jag inte i Norge på nyårsafton? Det där blir man ju bara så sugen på. jag hoppas att alla njöt av fruns underbara matlagningskonst. Det är alltid mycket MUMS det deserterar.
Kram mamma

Meta sa...



MUMS IGEN!
Ikväll kan jag visst inte stava, sista ordet ska vara du serverar.
Kram