torsdag 28 april 2011

Virkat sängöverkast - Rena skrytbilder !!

Jag är bara tvungen att visa min mammas virkade överkast som jag gav henne i 60 års present. (kom på att jag skulle ta bilder när jag var hemma i påskas). Utan att överdriva tog det mig hela 1,5 år att få färdigt!! Att jag orkade färstår jag inte nu. Garnet är inte speciellt tjockt och det är i stort sett bara stavar, nästan ingen långa luftbågar så att det går snabbare att virka. Resultatet blev något av det tjusigaste jag har sett, jag tror aldrig jag varit så nöjd någon gång – massa skryt det här.

10x10 rutor = 100. Jag började i god tid. Mamma önskade sig ett nytt en sommar vi var hemma, för det hon fått av mormor var helt utslitet. Jaha ja, tänkte jag. Börjar jag nu så är jag kanske färdig till 60 års dagen. En ruta är 25 cm och tog en kväll att virka. Muschar tar en himla tid. Satt och lagade tre olika rutor, varierade mönstret lite från originalet, helt klart var dom med bara spindlar enklast.

Jag satt som mål att ha en ruta färdig var tredje dag. Med såna här stora arbeten har man lätt att tröttna med jämna mellanrum. Men så, till slut var överkastet färdigt. 250x250 cm, och se så fint det passar på sängen.

När jag ser det här känner jag hur lat jag blivit dom sista åren. Inte klarar jag slutföra såna här prosjekt längre, inte startar jag heller för jag vet att det inte blir färdigt. Detta var mitt andra virkade sängöverkast. Ska det bli ett tredje så måste det nästan vara bröllopspresent till barnen eller något sånt..

(det blir inte så mycket tid till PC nu om dagen…)

34 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej Mia!
Vad duktig du är. Du får gärna skryta med det fina överkastet för det är ju ett jättejobb. Tror säkert att din mamma blev jätteglad för den fina presenten.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Unknown sa...

Nydelig, skjønner godt at du er stolt av det =)

Lisa sa...

Skryt hur mycket du vill, det har du all rätt till! Vilket vackert överkast! Jag förstår att det tog tid och att du blev less utemellan. Jag har ibland funderat på att virka gardiner, men det brukar gå över.
Du borde få pris för det tycker jag!
Många kramar
Lisa

Lilli sa...

Det är ju ett enormt arbete som du gjort! Och så fantastiskt vackert!!!
Jag har virkat en del tidigare, men aldrig något så stort. Tänk så omåttligt glad man skulle bli att få något sådant i present, som din mamma fick :) Ha en skön helg!

Åsa! sa...

Mia, detta är ett mästerverk!

Önskar dig en fin valborgshelg, för visst firar ni valborg i Norge, eller?

Ullgarnet sa...

Fantastiskt fint och en fantastisk prestation! Du har alla anledning att vara stolt! (Själv har jag hållit på att virka ett täcke av mormorsrutor i säkert 15 år, har inte gjort ett dugg på de sista 5 åren. Kanske skulle leta upp det igen?)

Anta sa...

Skryt hur mycket du bara kan för jösses vilket jobb du lagt ner, såå otroligt snyggt. Ha en trevlig helg och valborg.Kram

... sa...

Wow, Mia! Det er nydelig! Skjønner godt at du er fornøyd.
Og en fantastisk gave som det er lagt så mye arbeid og omtanke i :)

Marita sa...

Fantastisk vakkert og et enormt arbeide du har lagt ned, din mor må være stolt også!

Anonym sa...

Wow! Det var et godt stykke håndarbeid du kan være stolt av! Utrolig nydelig sengeteppe :-)

Anna - stickande trädgårdsstudent sa...

Kan jag säga annat än WOW, vilket arbete. Det är klart du ska skryta, det är så svensk att vara överdrivet ödmjuk. Var stolt och skryt lite till tycker jag!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Du store min, så flott!!!!! Skjønner godt at dette tok tid. Kos deg ute i godværet.

Anita Tørmoen sa...

Det er utrolig vakkert!

November- symra sa...

Som en annen sier: Et mesterverk.
Kan bare si at for min del hadde jeg tapt motet før jeg hadde begynt. Men du for et nydelig arbeid! Dette er ikke selvskryt fordi det virkelig er noe å være stolt over!

Mimmi Hek sa...

Det är helt OK att skryta när man gjort något så vackert som du gjort. Det är helt underbart och vilket jobb!!
Kram

Mia sa...

VAA??? Helt otroligt, vilket jobb du lagt ner och såååå fint. Din mamma måste vara världens lyckligaste. :)

Trevlig helg!
Kram Mia

Anonym sa...

: ))))))) helt nydelig arbeid Mia : ))) virkelig et arbeid å skryte av !!!

synes det ble flott med variasjonen med og uten popcorn (som jeg kaller knutene)..

fikk en tilsvarende oppskriften av min mormor som har heklet 3 slike i sin tid.. jeg begynte på et men gav opp.. rutene ligger der.. kanskje de blir en pute istedet : )

har forresten Solberg 12/3 og 12/4 liggende om du skulle få lyst å lage et til ; )

ha en flott søndag.. klæm fra mæ : )

Nanne sa...

All grunn til å ære stolt Mia, Utrolig masse arbeid i et slikt teppe.......

Uttan sa...

Så vackert! Vilket jätte jobb Du gjort. Du kan verkligen vara såååå nöjd och skryta...självklart!!!!
Det är väl fantastiskt att kunna säga -så bra det blev och jag är så duktig.
Det var ju inte ett jätte lätt mönster Du valde heller.

Kram!

Reginas Cottage sa...

hallo mia,
wow!!!! ist die schön. hast du sie selber gehäkelt? wahnsinn....eine menge arbeit.....aber traumhaft schön
alles liebe regina

Anjas Hill sa...

Mia!

Vilken otrolig dotter du är! Grattis till din mamma som har förtjänat en så omtänksam och begåvad dotter!
Skulle jag ha åstadkommit något så otroligt fint hantverk som denna överkast skulle mitt skryt inte veta av några gränser!
Den är ju makalöst fin.En önskedröm för vilken kvinna som helst!
Alltså: Jag hittar inte de rätta orden för att uttrycka min beundran!/Anja

Bente`s Hobbyrom sa...

Fy fader så lekkert sengeteppe :O) Du har all grunn til å skryte av dette. Klem fra Bente.

Guri sa...

Så utrolig vakkert!!!

Meta sa...

Hej Gumman !
Ja jag är verkligen lycklig för detta enorma arbete som du har lagt ner på detta överkast.Jag njuter varje dag när jag har bäddat och får lägga på detta på sängarna. Du är en tusenkonstnär!! Allt du tar i blir det underbara saker utav.
Kram
Mor i busken

Vores have sa...

Hvor er det et flot sengetæppe.
/Hanne Bente
http://hb.finus.dk/#home

Anna sa...

jag googlade på virkat överkast o kom till dig och jag måste säga att jag är riktigt imponerad, otroligt fint och vilket arbete!!! jag hoppas jag får ork att göra ett virkat överkast jag med nån gång, nu har det mest blivit mindre projekt.

Anonym sa...

Oj ett sånt otroligt vackert sängöverkast! :D

Var har du hittat det ljuvliga mönstret?

jag har sökt på nätet men inte hittat något mönster i klass med ditt vackra arbete! :D

Hälsningar: M.D från Österbotten, Finland

sussilull sa...

WOW! Snyggt!

Christl sa...

Åh vilket fint överkast. Min dotter önskar sig ett så jag är på jakt efter ett fint mönster. Ditt överkast var verkligen fint. Var hittar man mönstret eller är det något du kan dela med dig?

Mvh

AnnaMAB sa...

ad har du användt för typ av garn?

Silverlilja sa...

Vilket underbart vackert överkast!!

Jag googlad på överkast och hamnade hos dig. Finns det fantastiska mönstret på Internet eller är det något du vill dela med dig?

Silverlilja sa...

Vilket underbart vackert överkast!!

Satt och googlade på mönster på överkast och hamnade hos dig. Föll direkt för ditt fantastiska arbete. Finns mönstret på nätet eller är det något du vill dela med dig?

Tessa_sessa sa...

Hej, jag vill prova att virka ett öberkast och snubblade in här när jag letade efter lite inspiration. Det här var så himla fint! Har du tänkt ut mönster själv? Eller finns det något man kan få ta del av? Mvh Therese

Unknown sa...

Hej!
Precis som många reda sagt så är det ett fantastiskt hantverk du gjort! Ska själv påbörja ett liknande till vår nya husvagn och undrar om du kan dela med dig av mönstret?
I så fall får du gärna skicka det till marina.hedengren63@gmail.com

Marina