fredag 16 november 2012

Grönt garn av blå lupiner

113 gram/ 322 m ( 285,5 m/hg), tvåtrådig kardad höstull
Denna gången är färgen grön. Det första färgningsförsökt med lupiner blev ju gult. Jag färgade på precis samma sätt men jag la ullen i ett efterbad av salmiakk (amoniak) vatten, då drog det basiska vattnet färgen över till grönt.
En påse lupinblommor repar man fort av om man hittar en liten blomsteräng i skogen en sommarkväll när man kör junior på fest. Det blir nog fler bilturer nästa sommar också, grönfärgen tyckter jag om, den blev lite mintaktig när den blev spunnen och inte alls så grå som ullen ser ut.
Den gula höstullen som också är färgad med Lupinblommor har jag ju redan spunnit och stickad med i koftan. Nu tycker jag det är otroligt svårt att få färger riktiga med kamera, bilderna från färgningen i början av juli blev helt enkelt för ljusa och blassa..
Nu är det bara att ta fram kardorna igen, har väl fortfarande minst 4 kg färgad ull kvar…

2 kommentarer:

Marit sa...

Guri malla, eller skal jeg si mamma Mia? ;-)) Så mye forskjellig du driver med. Du må være et oppkomme av energi! Du tar håndarbeide til nye høyder :-) Kom hit til sommeren når lupinene blomster, for langs veien her er det virkelig mange.

Hilde sa...

Jeg får bestandig så lyst til å spinne når jeg ser garnet du lager og ullen du har plantefarget. En gang...

Flotte lupinfarger både den gule og den grønne, og nydelig garn!!

Ha en fin dag :)