onsdag 16 december 2009

Spinna, spann, spunnit !! –ett omaka par??

DSC00001 DSC00002

Så har jag stickat av det andra garn nystanet i kväll. Konklution nr 1 är att jag till trots för att jag verkligen försökte spinna lika tjockt som det första nystanet har klart att spinna mycket tunnare och fastare, eller kanske det blev tunnare just därför – att jag tvinnade tråden hårdare..

 DSC00003 DSC00004

.. men jag lagade ett mera jämnt garn, så det så! Det var mycket lättare att sticka av och den här gången var mina strumpstickor 4,5 mm absolut perfekta. Garnet har inte alls många ‘knölar’ så stickningen ser mer jämn ut..

DSC00005 DSC00006

..Det kan man inte säga om uppläggningen, satt och såg på TV, (så där lagom halvtrött efter en arbetsdag och så är det den mörka årstiden..) så jag måste ha bommat på var starten var, dessutom så blev jag tvungen att sticka många flera var för att dom skulle få någorlunda lik storlek, min första vante är likaväl lite större..

DSC00007 DSC00008

.. inte bara större men det känns väldigt gott när man tar dom på sig att den är tjockare. Efter som bägge nystan var spunna av vardera 100 gram ull så är det gangska tydligt att spinner man tunnare och (fastare ?) så räcker garnet mycket längre..Jag hade så mycket garn kvar av nystanet att jag la upp på nytt på strumstickorna och stickade kanten på vante 2, runt handledet, lika långt och jämnt som på vante 1 och stickade ytterligare 10 varv med aviga maskor så jag fick en kant som jag kunde vika upp, det samma la jag upp och gjorde på den första.

DSC00009 DSC00010

Nu ska dom tvättas , jag fick en kommentar om att det skulle hjälpa mig att få ordning på formen av vantarna, sen ska dom broderas.. Om jag är färdig med mina försök att spinna – långt därifrån, jag sände gamlefar efter 1,8 kg!! från Spinnvilt i helgen, nu när han först var på Lillehammer, så… över jul blir det mera..tror jag…

12 kommentarer:

Turid Holm Flaa sa...

Imponerende arbeid. Det må være godt å lage noe helt fra "bunnen av". Ønsker deg en riktig god dag.

Hobbygåsa sa...

Gratulerer med nye votter, jeg syntes du har vært kjempeflink jeg! Jeg liker den fargen der veldig godt også :-) Dette må du fortsette med, det må jo være så gøy å ha laget alt fra bunnen av!

BiZen sa...

Jag beundrar dig så för att du spunnit eget garn och stickat vantar. Blir verkligen sugen på att försöka.
Dina vantar kommer att bli vackra när du får dit broderiet. Ser fram emot att få se det... Kram // BiZen

Bestemor Drillo sa...

Du er så dyktig og utholdende med det du gjør, dette hadde jeg aldri greid, men slik er det i livet vi har forskjellige interesser og ferdigheter! Kos deg videre i advent! Klem fra bestemor!

Birgitta sa...

Hej! Jag tycker din vantar ser bra ut och de kommer att bli så fina med broderier på. Jag tror att kommande garn blir jämnare. Kan du inte spinna 2 härvor och ta en tråd från varje när du ska tvinna det? Det borde väl utjämna lite om det är ojämnt spunnet. Bara en tanke. Har du fått någon snö? Häe är vintervitt och vackert och kallt. Har varit inne och bakat lite idag, bondkakor, kolasnitt och chokladsnitt. Det är sådana kakor som bara måste finnas vid jul. Ska bli en mjuk fruktkaka också. Men nu är jag jättetrött och ska sätta nej lägga mej framför teven och slötitta lite och sedan kommer Bonde söker fru klockan åtta.
Förresten fin duk du har.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Bodil sa...

Likar godt garnet du har spunne,og vottane vart jo flotte :) Ønskjer deg ei fin adventshelg :)

Anonym sa...

Du gir deg ikke:o)))) øvelse gjør mester!!! jeg synes det ser flott ut!!! de må i allefall bli varm og god.. og hjemmespunnet skal vel være ujevnt??

Ha en koselig kveld:o)) klem

promenader på landet sa...

Hej vännen! Dina vantar är såå fina och ser jättegosiga ut! Kram Maria

... sa...

Du har vært superflink! Så fine vottene ble :)

becka sa...

asså du sktickat jätte bra mia kan inte så sticka vantar eller sockor till mej ?? :D

kram becka
kolla gärna min blogg rebeckaamikaelaa.blogg.se

Mia stickar sa...

Grattis grattis! Vi kommer nog att få se mycke vackert egenspunnet från dig!

Jorun sa...

Så flink du har vært! De ble jo riktig så fine!