lördag 1 maj 2010

Reparera och montera..

hagestolReparera, reparera.. Efter vintern ser det alltid ut som det är något som måste fixas. Då blir stickorna bytit ut med hammare och såg, men den här gången blev det kanske mer såg och huggjärn. Min favoritstol höll inte ännu en säsong ute, så konstig, undrar om det inte var i –97 eller –98 jag snickrade ihop dom här .. Efter beskrivning i HFA ( hagen for alle) var det i varje fall, med vissa modifikationer då..   Nu ska sant sägas att inte bara är dom underbara att sitta i, jag är nog också ganska ( inte så lite..) stolt av att det faktiskt är jag som har lagat dom, och det utan hjälp från husets herrar!! Upp till kamp kvinnor, vi kan mer än trä synålar bara vi vill ;) I varje fall så är nu tvärslån bak i ryggen utbytt mot en ny, så nu kan vi sitta tryggt en hel sommar till, hoppas jag..
hagestol hagestol
Men kolla in den här detaljen, helt otroligt nog så håller stolen ihop, utan några lodrätta stöttor i ryggen ! Med den behagliga vinkeln som är på ryggen, tvärslån och armstöden så klarar den att vara en stol ändå. Alltså, ibland måste jag skryta av mig själv, är det lov? och bara kallt konstatera att nu får sol och sommar komma så jag kan sitta här och njuta, med kaffekoppen tryggt vilande på armstödet :)
amerikansk sittstol
Just ja, reparera och montera, sa jag ju. Montera, det har min äldste son hjälpt mig med. Och gissa vad, mamma, jo min julklapp. Nu som våren kom hittade jag stället för den ;
Ärligt talat, här passade den perfekt!
DSC_0033 

14 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Våra utemöbler är köpta 1993 och ommålade och ... den duger i år med! De är blå!
:)

Åsa! sa...

Så bekväma de ser ut, stolarna! Du är verkligen en händig människa du!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Skikkelig fine stoler. Sikkert god å sitte i. DU burde lage for salg ;)

Den lysestaken var jo bare såååå søt da. Herlig.

Mimmi Hek sa...

Fina stolar. Ljusstaken är också otroligt vacker.

Uttan sa...

Fina stolar och säkert sköna också om man får en skön dyna.
Tänkte Jag skulle ha turen att hitta nått liknande på loppis som man kan ha ute i trädgården.
Vacker vägg ljusstake.

Kramar!

Mia stickar sa...

Visst får man vara stolt om man byggt utemöblerna själv! Det skulle aldrig jag klara! Hoppas solen kommer att lysa på dig ofta så du får sitta i dem och njuta!sunsimpe

Anonym sa...

si meg frue,, er det noe du IKKE kan?? jeg er imponert!! tøft Mia.. har aldri sittet i en slik men jeg regner med de er god siden så mange kjøper de.. men å snekre denne hadde jeg ikke klart.. var mer tøff for 20 år siden :)

go' natt med dæ :))

Maria sa...

SÅ bra att du lyckades laga den så bra!

Kajsa sa...

Imponerande! Jag önskar att jag kunde bli kompis med sågen och hammaren! Hoppas du får många härligt soliga dagar i den stolen i sommar!

Anonym sa...

Hallo Mia:) og takk for kommentaren.. ja den er heklet.. tenkte først dette kan jeg klare selv men, da ville jeg ikke blitt ferdig før neste år:))

ha en koselig søndag.. regner med du er mest ute i hagen nå:)) klem fra mæ

Hobbygåsa sa...

Jøss er det nok du ikke kan Mia - jeg tar av meg hatten i beundring! Flott stol, og komfortabel ser den ut også - ja nå kan du nyte sommeren! Bare den kommer en gang da...

Meta sa...

Hej igen stumpan !
Den klär verkligen sin plats där på väggen.Jag håller med att det finns nog inget som du inte klarar av när det gäller hammare, såg slända stickor mat virkkrokar ja vad du vill. Du är verkligen duktig. Världens bästa dotter!!!!!!
Kram mor i busken

Tångsnällans blogg sa...

Hej! Kul att du tittade in hos mej!Välkommen tillbaka! Ha det gott/ hälsningar Leni

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Kom ikke i seng umiddelbart, tok en titt innom hemmalivet ditt. Her burde jeg være oftere, skjønner jeg. Tenk vi kasta en sånn herlig havestol som fulgte med huset da vi kjøpte det for tjue år sida. Tror den var litt morken, men en stol har jeg tatt vare på fra tidligere eier, den skal du få se i morra.....